AI overview — це короткий підсумок інформації за пошуковим запитом, який виводиться на початку сторінки видачі. Вперше цю функцію Google презентував у межах експерименту SGE (Search Generative Experience) у травні 2023 року. Отримавши позитивний фідбек, уже за рік компанія додала її до стандартних функцій свого ключового продукту.
У травні 2024 року Google AI Overviews були запущені у США, а з осені почалося активне масштабування функції. Сьогодні підсумки на основі штучного інтелекту доступні у 120 країнах і працюють в 11 мовних версіях пошукової системи. Незабаром вони мають з’явитися і в Україні — і це може кардинально змінити підхід до пошуку інформації та просування бізнесу онлайн.
Тому в цій статті ми розберемося, що таке AI Overviews, як вони працюють і впливають на SEO, у чому полягають їхні переваги й недоліки та як зробити так, щоб ваш сайт з’являвся у ШІ-рекомендаціях. Наш огляд засновано як на офіційних даних пошукових систем, так і на експертних дослідженнях, які дають змогу заглибитися в принципи роботи пошукових алгоритмів.
Що таке AI Overviews?
Google AI Overview — короткий блок, який з’являється на початку сторінки пошукової видачі. Подібно до контекстної реклами та інших сніпетів, він розташований над органічними результатами. Він містить лаконічну вичерпну інформацію, яка дає змогу користувачу отримати максимум інформації в один клік або взагалі без переходів на сторонні сайти.
Переважно в AI Overview з’являються відповіді на прямі запитання, наприклад, «як варити картоплю», «куди летять птахи восени» чи «коли була заснована компанія Microsoft». Але інженери Google вже тестують інші варіанти: продуктові рекомендації, плани поїздок, рецепти страв, прогнози погоди, побутові поради тощо. Їхня кількість поступово збільшується. Компанія дбає, щоб у момент запуску нових функцій рівень «машинних галюцинацій» був мінімальним, тому не завжди поспішає з релізами.
Система AI Overview Search заснована на великій мовній моделі (LLM) Gemini, розробленій Google. Вона дає відповіді у вигляді кількох коротких абзаців чи списків. Поруч із ними є додатковий рядок, у якому можна поставити уточнювальні запитання чи ввести нові параметри запиту. А головне, у блоку ШІ-підсумків завжди є посилання на авторитетний сайт чи кілька сайтів, які слугують джерелом інформації.
Як працюють AI Overviews від Google?
Під «капотом» системи — доволі простий алгоритм. Його варто розглянути, щоб зрозуміти, як оптимізуватися під AI Overviews:
- Токенізація. Запит користувача розбивається на дрібні елементи — токени. Кожен із них — це окрема смислова одиниця.
- Розуміння намірів. Аналіз токенів дає змогу виявити ті, які ведуть до необхідності формування підсумків. Зазвичай це елементи, які складаються у фрази «Як зробити», «Допоможи мені», «Створи для мене» тощо.
- Пошук контенту. На відміну від Google Search, AI Overview дає змогу сформувати кілька окремих пошукових запитів однією фразою. Система вивчає близько кількох десятків сторінок одночасно та знаходить найбільш релевантну інформацію.
- Формування відповіді. Штучний інтелект не просто збиває дані до купи. Він враховує контекст — попередні запити, історію спілкування з користувачем (зокрема в інших продуктах із підтримкою Google Gemini), характер повідомлення.
- Цитування джерел. Аналіз AI Overview дає змогу виділити найавторитетніші джерела. Вони демонструються у вигляді посилань чи карток сайтів.
- Уточнення. Внизу блоку можуть з’являтися кнопки для продовження пошуку за популярними напрямами чи рядок для введення додаткової інформації. Скориставшись ними, ви запускаєте нову ітерацію алгоритму.
Важливо розуміти, що зараз Google AI overviews виводяться не для кожного запиту. Здебільшого вони з’являються за наявності інформаційного інтенту — коли користувач хоче отримати певні дані та не планує використовувати їх для негайних покупок чи інших цільових дій. Але відгуки показують, що компанія активно тестує і підсумки для комерційного інтенту: списки продуктів, покрокові інструкції із зазначенням необхідних вебсервісів, порівняння характеристик тощо.
Для чого потрібні AI Overviews і чому вони важливі?
Місія Google — якнайшвидше і якнайзручніше надавати пересічним користувачам корисну інформацію. Порівняно з традиційним SEO, AI Overviews мають низку переваг:
- заощаджують час — можна зробити один запит замість 2–10;
- дають релевантну інформацію — у компіляції виводяться лише відбірні результати;
- зменшують кількість платних оголошень — поки що в пріоритеті органічний пошук.
Звісно, це не альтруїзм і не філантропія. Впроваджуючи AI Overviews, Google оптимізує свою бізнес-модель. Компанія зміцнює свій контроль над ринком в умовах стрімкого розвитку штучного інтелекту. Вона будує власну екосистему-бульбашку, збільшуючи лояльність користувачів і зменшуючи їхній відтік на інші платформи.
Що це означає для бізнесу? Почнемо з поганих новин. На всіх без винятку ринках, де запустилися AI Overviews, SEO поступово втрачає позиції. Зменшується кількість кліків і прямих переходів. Доволі велика частина користувачів взагалі перестає звертати увагу на органічну видачу в багатьох запитах. Приклад Mail Online демонструє що наявність ШІ-підсумків у тематичних запитах зменшує клікабельність на 56,1% на десктопних пристроях і на 48,2% на мобільних.
Експерти Ahrefs кажуть, що це не поодинокі випадки. Проаналізувавши 300 тисяч ключових слів, вони визначили середній показник падіння клікабельності — 34,5% загалом або 20–40% залежно від конкретної тематики.
Але є і позитив. Якщо ваш сайт достатньо авторитетний і містить релевантну інформацію, є велика ймовірність того, що він потрапить до Search AI Overviews. За дослідженням Amsive, середній CTR сайту збільшується на 18,68% за наявності посилання на нього у ШІ-підсумках. Це особливо актуально для брендових запитів із назвою компанії чи продукту, які генерують навіть більший приріст.
Хоча той самий аналіз Ahrefs показує, що потрапляння до AI Overviews ще не гарантує збільшення трафіку. Навпаки, в деяких випадках падіння виявляється ще більш стрімким. Це цілком логічно, адже 99,2% підсумків з’являється в запитах з інформаційним інтентом. Користувач не вмотивований клікати на посилання навіть тоді, коли його рекомендує Google.
Джерело: https://ahrefs.com/blog/ai-overviews-reduce-clicks/
Який вигляд мають AI Overviews?
Перш ніж ми почнемо розбиратися з процесом оптимізації, варто з’ясувати, що таке AI Overview у Google. Цей блок має такий вигляд:
Як бачимо, блок з’являється відразу під пошуковим рядком, вище за органічні результати, платні оголошення та інші сніпети Google, якщо вони є на сторінці. Він містить такі елементи:
- Текстовий блок. Може бути представлений маркованим списком чи послідовністю кроків в алгоритмі.
- Тематичне зображення. Переважно береться з індексу Google Image, рідше — з одного з сайтів.
- Картки сайтів. Містять Favicon, Title, Description та дату оновлення інформації. Якщо сайтів багато, їхні картки з’являються у каруселі. Натиснувши кнопку з трьома крапками, можна вимкнути сторінку з результатами пошуку AI Search Overviews, персоналізувавши відповідь.
- Кнопка Learn More. Клікнувши її, можна детальніше ознайомитися з результатами пошуку та отримати більше інформації за темою.
- Кнопка налаштувань із трьома крапками. Тут можна налаштувати чи вимкнути пошук. З весни 2025 року тестуються нові варіанти відповідей — простіші чи, навпаки, докладніші.
- Функціональні кнопки. Дають змогу зберегти відповідь у закладках, дати їй оцінку чи активувати експериментальні функції.
- Уточнення. Зазвичай представлені рядком чату, але для популярних запитів можуть бути доступні готові варіанти.
У разі пошуку з мобільного пристрою Google AI Overview зменшує значення SEO ще сильніше. Річ у тому, що блок займає весь перший скрол. Щоб побачити органічну видачу, доведеться прогорнути сторінку, чого багато користувачів робити не будуть.
Джерело: https://mashable.com/article/google-ai-overview-launch-worldwide-global
Як AI Overviews впливають на SEO?
Якщо ви в пошуковій оптимізації уже давно, готуйтеся до нової хвилі негативних прогнозів:
- Google AI Overview Feature вбиває SEO!
- Штучний інтелект повністю замінює традиційні пошуковики!
- Ринок ніколи не буде таким, як раніше!
Насправді лише в останній фразі є зерно істини. Ми вже пройшли чимало оновлень пошукової системи — боролися зі спамом, вчилися будувати здорові посилальні профілі, оптимізувалися під Merchant і сніпети. І в усіх цих ситуаціях SEO не зникало назавжди, а лише трансформувалося. І ось чого можна очікувати зараз:
- Зменшення органічного трафіку. AI Overviews ведуть нас до моделі zero-click. За даними Sparktoro, після появи ШІ-підсумків, 60% всіх пошукових запитів у Європі та США взагалі не призводять до кліків. Це змушує бізнес інвестувати в інші канали комунікацій і дещо зменшує роль SEO.
- Зростання ролі контенту. Якість важлива як ніколи. Статистика Botify демонструє, що 75% сайтів у ШІ-видачі належать до ТОП-12 органічної видачі, а 90% — до ТОП-35. Експерти кажуть, що їхньою спільною рисою є високий рівень якості контенту, високі показники авторитетності сайту та здорові посилальні профілі.
- Розшарування ринку. Сильні стають ще сильнішими, слабкі стають ще слабшими. Деякі спеціалісти побоюються, що вплив Google AI Overviews на SEO призведе до появи олігополій — домінування кількох сильних гравців. Якщо ви хочете вийти в топ з нуля, вам доведеться зробити свій сайт справжнім «хмарочосом», вивівши якість контенту на принципово новий рівень.
- Зміни факторів ранжування. Щоб потрапити до ШІ-видачі, вам потрібно писати не просто цікавий і корисний, а й добре структурований контент. Важливо, давати прямі відповіді на запитання без зайвої води, розкривати одну конкретну тему в кожному розділі та використовувати мікророзмітку на кшталт Schema.
- Збільшення юридичних ризиків. Одна з проблем AI Overview полягає у тому, що штучний інтелект витягує фрагмент інформації із сайту та оформлює його у власній манері. Іноді це призводить до викривлення важливої інформації. Хоча Google і додає дисклеймер про обмеження відповідальності, він не є стовідсотковим захистом від судових позовів.
Як потрапити в AI Overviews: покрокова стратегія
Перше, що вам слід знати: Google AI Search Overviews не є якоюсь магічною штукою, яка повністю змінює підхід до пошуку. Ні, вона спирається на ті самі пошукові алгоритми, за якими ми стежимо вже багато років. І тому головний висновок такий: попри появу AI Overviews, SEO залишається пріоритетним напрямом просування бізнесу онлайн. Щоб вийти в топ, робіть те саме, що й раніше, але краще.
Стратегії, зібрані в цьому розділі, допоможуть вам дізнатися, як високо ранжуватися у Google AI Overviews.
Починайте з аналізу наявних рекомендацій.
- Зробіть кілька інформаційних запитів за тематикою свого сайту.
- Проаналізуйте інформацію у ШІ-видачі — стиль, структуру, повноту описів.
- Перейдіть на згадані сайти та проведіть їхній швидкий аудит.
- Виділіть сильні й слабкі сторони тих, хто ранжується в AI Overviews. Це допоможе визначити пріоритетні напрями оптимізації.
- Зверніть увагу на наявність підтем та уточнювальних запитів, які не розкриваються у рекомендаціях. Оптимізуючись за ними, ви зможете зайняти порівняно вільну нішу.
Найважливіший крок — генерація якісного контенту. Він має бути не просто хорошим, а найкращим. Дотримуйтесь усіх поточних рекомендацій Google — додавайте інформацію про автора, посилайтесь на авторитетні джерела, використовуйте мікророзмітку, відповідайте на поширені запитання тощо.
Допоможіть пошуковикам та ШІ зрозуміти сторінку
- Пишіть чітко. Якщо статтю присвячено маркетинговій стратегії, в одному блоці розкривайте поняття, в іншому розповідайте про створення стратегії, у третьому — про додаткові елементи, а в четвертому — про поширені помилки. Не змішуйте інформацію з них. Один блок — одна тема.
- Відповідайте на запитання. Якщо хочете розповісти, що таке маркетингова стратегія, почніть розділ із визначення: «Маркетингова стратегія — це…». Зробіть його окремим абзацом, щоб спростити пошук для користувачів та Google AI Overview.
- Додавайте інструкції. Якщо певний процес можна представити у вигляді алгоритму, так і робіть. Дайте коротку, але змістовну покрокову інструкцію. Це один із найпопулярніших форматів ШІ-підсумків у пошуковій видачі.
- Використовуйте переліки. Марковані списки допоможуть показати переліки необхідних речей чи дій для виконання певного процесу. Вони також часто входять до відповідей штучного інтелекту.
- Обов’язково додавайте FAQ. Більшість експертів українського та закордонного диджиталу каже, що саме звідти ШІ зазвичай тягне свій матеріал.
- Використовуйте мікророзмітку. Позначайте нею блок з інформацією про автора, зміст статті, блоки з інструкціями та поширені запитання.
Важливо розуміти, що всі ці рекомендації мають застосовуватися в комплексі. Відповідь на запитання «Як ранжуватися у Google AI Overview?» очевидна: ваша сторінка має бути ідеальною з погляду контенту та технічної бази.
Зосередьтеся на глибині контенту
- Максимально фокусуйтеся на темі. Жодних ліричних відступів, швидких оглядів загальної ситуації та довідкових вставок для загального розвитку.
- Повністю вивчайте тему. Обов’язково згадуйте недоліки разом із перевагами — завжди є мінуси, про які варто знати читачу. Наводьте альтернативні погляди чи сценарії у межах теми — це також поглиблює матеріал.
- Зосередьтеся на конкретиці. Замість «багато користувачів» — «один мільярд користувачів Google AI Overviews». Уникайте недоречного суб’єктивізму — наводьте факти, статистику, розрахунки та докази. Посилайтеся на авторитетні джерела та лідерів думок.
- Наводьте приклади. Покажіть, який це матиме вигляд у реальності. Якщо можливо, додайте персональний досвід — власний чи іншої людини.
- Уникайте води. Викручуйте інформаційний стиль на максимум. Викидайте всі беззмістовні «красивості». Пишіть лаконічно, але природно, не порушуючи правил мовлення.
- Додавайте довгі ключі. Експерти Botify знайшли зв’язок між довжиною ключів і ймовірністю потрапляння до AI Search Overview. За їхніми даними, 73,6% ключів з 5+ словами активували ШІ-підсумки. Це пов’язано з тим, що такі запити дуже точні та дають змогу отримати чітку відповідь без двозначного трактування.
Це може здатися парадоксальним, але розвиток ШІ лише підкреслює значення ручної праці у сфері генерації контенту. Навряд чи ви зможете високо ранжуватися в AI Overviews, якщо писатимете тексти за допомогою великих мовних моделей. Навіть із просунутими промптами їм поки що не вистачає влучності та лаконічності стилю професійних копірайтерів.
Оптимізуйте користувальницький досвід
- Доведіть час завантаження сторінки до мінімально можливої позначки.
- Подбайте про наявність мобільної версії з адаптивним дизайном за чинними стандартами.
- Перевірте правильність показу блоків, мультимедійних і функціональних елементів у всіх версіях.
- Видаліть недоречні дратівливі попапи та зайву анімацію, які не дають жодної користі відвідувачам.
- Виберіть оптимальний розмір шрифтів для звичайного тексту та заголовків.
- Усуньте всі технічні проблеми, які заважають нормальній роботі сайту.
Наведені рекомендації для ранжування у Google AI Overview можуть здаватися очевидними. Але дослідження WebAIM показує, що понад 95% сайтів у 2025 році мають проблеми з користувальницьким досвідом. Тому оптимізація технічної бази — це не лише життєва необхідність, а й найлегший спосіб отримати конкурентну перевагу на висококонкурентному ринку.
Майбутнє AI Overviews: чого очікувати SEO-фахівцям далі?
Головний тренд — подальше збільшення ролі штучного інтелекту в пошуку та пошуковому маркетингу. Про це чітко каже CEO Google Сундар Пічай. За його словами, майбутнє полягає у використанні AI-first моделі отримання корисної інформації. У найближчій перспективі це означатиме такі зміни:
- Перехід від конкуренції за ТОП-3 та сніпети до конкуренції за ШІ-видачу. Ті, хто потраплять до Google AI Overviews, отримають ще більше трафіку. Ті, хто залишаться за бортом, будуть змушені покладатися на інші канали комунікацій та зменшувати свою SEO-присутність.
- Посилення ролі традиційних факторів ранжування. У найближчі роки AI Overviews продовжать використовувати алгоритми Google Search. Тому якість контенту, технічне здоров’я сайту та посилальна маса нікуди не подінуться. Навпаки, вони набудуть нового значення. Якщо ви вийдете з ТОП-10 органічної видачі після оновлення алгоритмів, ваші шанси потрапити до ШІ-підсумків будуть мізерними.
- Збільшення значення брендів. З дослідження Amsive відомо, що трафік і клікабельність у Google AI Overview переважно зростають саме за брендовими запитами. Але для цього користувачі вже мають знати про бренд. Тому нові технології збільшать роль різноманітних піар-матеріалів — від пресрелізів до нативних медійних інтеграцій і співпраці з інфлюенсерами.
- Використання моделі живого спілкування з пошуковиком. У найближчому майбутньому ми можемо побачити значне збільшення кількості запитів, сформульованих повними фразами та реченнями замість окремих слів. Це відповідає закономірностям, виявленим Botify: довгі ключі дають конкретніші результати.
- Появу динамічної видачі AI Overviews. Відповіді можна буде налаштовувати, вибираючи оптимальний стиль мовлення — аж до створенні віртуальної персони на основі штучного інтелекту. Пошуковики можуть перетворитися на ШІ-агентів, які супроводжуватимуть людей у всіх повсякденних справах.
- Створення локальної пошукової видачі. Деякі експерти вважають, що Google дозволить обмежувати сферу пошуку AI Overview за територіальною ознакою. Це полегшить пошук місцевого бізнесу, створивши принципово нові можливості у сфері локального SEO.
Висновки
Google AI Overviews ближче, ніж ви думаєте. Швидше за все, функція буде запущена в Україні вже у 2025 році. Навіть якщо ви працюєте виключно на внутрішньому ринку, вам не уникнути шоку від впровадження нової технології.
Хороша новина: навряд чи цей шок буде сильнішим, ніж від мажорних оновлень пошукової системи в останні кілька років. Деякий час ринок хитатиме, і з нього точно викине найслабших гравців. Але ви можете підготуватися заздалегідь, адаптувавши свій сайт і стратегію просування бізнесу до ШІ-реалій.
Найважливіше — подбати про якісний контент уже зараз. Оскільки Google AI Overview спирається на органічну видачу, ви зможете збільшити свій трафік і клікабельність, якщо увійдете до ТОП-10, ТОП-5 чи ТОП-3 на сторінці видачі. Для цього також варто подбати про технічне здоров’я сайту, юзабіліті та якість посилальної маси.
Усе простіше ніж здається на перший погляд: щоб адаптуватися до впровадження штучного інтелекту, робіть у SEO те саме, що й раніше, але максимально якісно.