Найкращі ШІ-інструменти для роботи з текстами

Кирик Наталья
Кирик Наталія
Ти прочитаєш це за 10 хвилин(и)

Текстові інструменти на основі штучного інтелекту (ШІ) здатні писати, редагувати, поліпшувати, структурувати та оптимізувати складні матеріали. Звісно, їхня поява лише підвищує вимоги до якісних текстів і створює нові виклики у SEO. Але ви вже можете інтегрувати їх у свої робочі процеси. Головне — правильно вибрати сервіс під конкретні задачі. 

ChatGPT — далеко не єдиний застосунок, здатний генерувати текст. До того ж він має багато надбудов, плагінів і доповнень, які адаптують його до певних задач і поліпшують результат. Ми опитали 49 експертів українського інтернет-маркетингу, щоб дізнатися, якими саме інструментами вони користуються. Для вас це унікальна можливість отримати докладну інформацію про переваги й недоліки кожного застосунку. А ще на вас чекає цікавий і корисний бонус. Отже, записуйте!

1. ChatGPT

Великий і могутній. Це найпопулярніший інструмент, яким користується 82% практиків українського бізнесу. ChatGPT — дуже динамічний сервіс. Він регулярно отримує оновлення — від мінорних поліпшень логіки до принципово нових моделей з іншими можливостями. Наприклад, не так давно була представлена «думаюча» модель GPT 4.5, яка імітує процес людського мислення. Якщо захочете, ви можете простежити процес її думок — це не лише весело, а й допомагає дізнаватися, як будувати нові кращі промпти.  

Наталія Устименко, Head of Direct Marketing в eSputnik.com, стверджує, що в ChatGPT, на відміну від авторів, ніколи не зникають натхнення й креативність. Вона вважає застосунок «універсалом», здатним підхопити будь-яку роботу:

«Переваги зрозумілі: з сервісом досить легко брейнштормити та опрацьовувати різні варіанти текстів, тем, заголовків. Економія часу на перекладах, вичитуванні та підготовці однотипних листів».

Близько 6% експертів користуються не просто вебінтерфейсом, а повноцінним API OpenAI, інтегруючи його у власні застосунки. Ще 4% опитаних працюють із різноманітними плагінами, наприклад AIRPM і HARPA AI. У них є величезна колекція готових промптів, які спрощують постановку задач і дають змогу витрачати менше часу на досягнення бажаного результату. 

Мінуси? Звісно, є. Хоча в останній час частота машинних галюцинацій ChatGPT значно зменшилась, експерти все ще ловлять його на вигадуванні неіснуючих фактів. Особливо слід бути обережними зі статистикою та посиланнями — цифри часто подаються з точністю «в стелю», а посилання ведуть на сторінки 404. Ще один важливий нюанс — обмежений обсяг пам’яті. У дуже довгих діалогах ChatGPT забуває команди й починає писати середньостатистичні прісні тексти. 

Хоча багато спеціалістів кажуть, що мінуси — швидше, від браку досвіду, ніж від принципів дії самого сервісу. Один із опитаних нами експертів наголосив, що якісний текст вимагає написання чітко структурованого промпту завдовжки 300–500 слів. За його словами, напрацювання оптимальної схеми роботи зайняло в компанії кілька місяців. Тож такий підхід буде раціональним для лонгрідів, а короткі матеріали набагато ефективніше писати вручну. 

ChatGPT був і залишається лідером ринку текстових ШІ-інструментів. У чомусь він поступається більш спеціалізованим конкурентам. Але всі його недоліки перекриває фантастична гнучкість — ви можете ліпити з цього штучного інтелекту саме те, що потрібно вам. І йдеться не просто про налаштування діалогів і тек із проєктами. Навіть базова платна версія сервісу дає змогу створювати власних переднавчених GPT-агентів, заточених саме під ваші цілі, під ваш бізнес і під ваш стиль контенту. 

2. Google Gemini

Цілком дорослий сервіс, який виріс із сумнівного проєкту Bard. Повністю оновивши логіку роботи моделі, інженери Google дали їй нове ім’я, щоб уникнути асоціацій із публічними провалами минулого. Сьогодні Gemini інтегрована в більшість Android-смартфонів, у хмарний диск Google Drive, поштовий клієнт Gmail, сервіси для відеоконференцій і нотаток. Тобто ви точно чули про цей сервіс. 

Сьогодні базовою моделлю Google є Gemini 2.5 Pro. Спеціалісти компанії кажуть, що вона добре працює зі складними промптами та чудово генерує лонгріди.  Експерти підтверджують це — сервіс має трошки більше пам’яті за ChatGPT, довше дотримується поставлених завдань і краще реагує на багатоетапні команди. Але якість результату виходить дуже неоднорідною — іноді відповіді на однакові промпти можуть суттєво відрізнятися. А це означає більшу кількість ітерацій і більші витрати часу під час генерації складного контенту. 

На щастя, навіть топова модель Gemini 2.5 Pro зараз доступна безплатно, принаймні у прев’ю. Якщо ж вам потрібен більш швидкий і гнучкий інструмент, який дає передбачувані результати, скористайтеся Gemini 2.5 Flash. Це полегшена модель, яка має обмеження за довжиною промптів і відповідей. Вона стабільніше працює з простими командами, чудово справляється з генерацією структурованого контенту зі списками та таблицями, а також миттєво надає результати. Звісно, не варто сподіватися на диво, цей інструмент більше підходить для нотаток, написання листів і поліпшення наявних текстів, ніж для генерації довгих статей з нуля. 

Загалом експерти відзначають, що якість результату завжди залежить від уміння користуватися конкретним сервісом. На думку Павла Герасимова, SEO Team Lead в Innovation Group, галюцинації штучного інтелекту — менша проблема, ніж помилки, спричинені людським фактором. 

«Тексти, отримані від ШІ, є високоякісними та унікальними. Але ключ до успіху в роботі з ШІ полягає у детальній підготовці завдань: що докладніше ви формулюєте завдання, то кращий результат отримаєте. ШІ – це потужний інструмент, який потребує осмисленого та креативного підходу для отримання оптимальних результатів».

І все ж для більшості з них Gemini — швидше, інструмент для кодингу, ніж для написання текстів. Цей сервіс універсальніший за ChatGPT, але йому дещо не вистачає глибини для роботи з контентом. 

3. Jasper.AI

Популярний сервіс, яким користується 14% учасників нашого опитування. Він заснований на свіжих моделях GPT і вміє автоматично перемикатися між ними залежно від поставлених задач. 

Ірина Онищенко, Content Writer у Brainstack, дає йому просту, але дуже інформативну характеристику:

«По факту, це той самий чат, але загорнутий у красивий і зручний UI. Він полегшує роботу, бо в його командах уже є прописані промпти, тому на це не треба витрачати час і думати, як краще надати ШІ інформацію, щоб він її правильно опрацював».

На відміну від ChatGPT, Jasper адаптовано до виконання маркетингових задач. За відгуками експертів, він краще справляється з неймінгом, написанням текстів для банерів і генерацією карток товарів. У нього є вбудовані модулі для перефразування, перевірки унікальності та виправлення граматичних помилок. 

Подібно до своїх конкурентів, Jasper продовжує розвиватися, регулярно отримуючи масштабні оновлення. Одне з таких оновлень додало до платформи модуль брендування. Він дає змогу створювати власні брендбуки, репозиторії контенту, бази знань і гайдлайни, які можуть використовуватися як співробітниками, так і самим ШІ. Що більше ви наповните їх, то точнішими та якіснішими будуть результати. 

Загалом сервіс пропонує понад 100 різноманітних додатків — від чат-ботів для інтеграції на сайти та у внутрішні застосунки компанії до засобів редагування зображень. Більшість із них доступні за окрему плату, тобто це ефективне, але далеко не дешеве рішення. 

4. Microsoft Copilot

Ще один продукт еволюції, який виріс із експериментального сервісу Bing Chat. Copilot інтегрований у більшість продуктів Microsoft, зокрема у нові версії операційної системи Windows та всім відомий текстовий редактор Word. 

Так, ви правильно зрозуміли. Він дає змогу генерувати тексти у звичному інтерфейсі, без перемикання на інші вікна. Microsoft Copilot має доступ до інтернету (звісно, через Bing) і може збирати свіжу інформацію для додавання до вашого матеріалу. Він здатен наводити прямі цитати з посиланнями на джерела, хоча, подібно до ChatGPT, ці посилання іноді виявляються битими й не дуже корисними. І що ще важливіше, сервіс може обробляти до п’яти текстових файлів за один раз, зводячи контент із них у єдиний лонгрід. Наразі це є його унікальною перевагою, яку конкуренти пропонують хіба що за великі гроші. 

Але безплатна версія Copilot має свої недоліки. Головний — дуже поверховий аналіз матеріалу. На відміну від ChatGPT або Gemini, він складає списки й компіляції, не особливо дбаючи про зв’язність викладення тексту. Проблему вирішує платна підписка Pro, в якій доступна функція глибокого дослідження Think Deeper. Хоча й вона не без гріха — запити обробляються довго, готові матеріали виходять надто об’ємними та все ще потребують ручного доопрацювання. 

Наразі Microsoft Copilot — це радше універсальний штучний інтелект для розв’язання широкого кола бізнес-задач, ніж спеціалізований текстовий інструмент. Наприклад, Єгор Брюханов, co-owner та маркетолог у Corns Agency, каже, що саме він дав змогу його компанії удвічі збільшити кількість активних клієнтів та суттєво підвищити продуктивність кожного співробітника. Для нього ШІ — це не просто помічник, а партнер, який бере активну участь у розробці ефективної маркетингової політики.

5. Notion AI

Комплексна платформа для колаборації та підвищення продуктивності великих колективів. Нею користуються близько 10% опитаних нами спеціалістів. Хоча вона має спільне ядро зі своїми популярними конкурентами, її розробники витратили більше часу на роботу над промптами та модулями для розв’язання типових задач. 

Notion може провести вас через весь шлях генерації якісного контенту. Він збере семантику за заданою темою, проведе аудит наявного контенту, створить структуру статті, згенерує текст і наповнить його ключовими фразами. Але й із ним ручної роботи не уникнути — тексти не завжди виходять якісними, а ключі можуть бути інтегровані неприродно. Тому більшість експертів використовують вбудований штучний інтелект платформи для поліпшення наявних матеріалів та отримання корисних підказок під час роботи з контентом. 

Альона Гордієнко, Head of SEO у Firelink, дає таку характеристику цьому сервісу:

«Notion — кльовий. Уміє не лише генерити. Круто перетворює тексти і таблички в html, якщо це необхідно для певних адмінок».

Штучний інтелект автоматизує бюрократичну роботу. З його допомогою можна перетворювати масиви цифр і слів на готові таблички, наприклад бюджети, кошториси,  плани. Це ідеальний помічник менеджера, який підвищує продуктивність комунікації і з клієнтом, і з керівництвом компанії.

6. Ahrefs AI Content Helper

Цей інструмент — частина комплексної SEO-платформи. Він входить до модуля Webmaster Tools, який буде корисним для власників сайтів, керівників компаній, вебмайстрів і контент-менеджерів. Для доступу до нього необхідно пройти реєстрацію, вказавши URL свого ресурсу та заповнивши коротку анкету. На цьому етапі вже стає помітною його професійна орієнтація — він призначений радше для бізнесу, ніж для фрилансерів. 

Запустивши сервіс, ви вказуєте ключову фразу. Якщо у вас уже є опублікована стаття на цю тему, її можна проаналізувати та використати як базову чернетку для поліпшення контенту. AI Content Helper аналізує топових конкурентів і пропонує різні типи інтенту. Це допомагає написати саме той текст, якого очікують ваші користувачі. На цьому етапі також можна вручну виключати певні сайти чи додавати URL для оптимізації SEO-стратегії. 

Пройшовши цей етап, ви потрапляєте в робочу зону. На відміну від конкурентів на кшталт Surfer SEO чи Notion AI, сервіс не пропонує генерацію структури в один клік. Але в ньому також є усі засоби для написання якісних текстів. У меню праворуч є такі пункти:

  • Topics — рекомендовані теми для статей. Для кожної з них наводиться докладний перелік високочастотних ключових слів, що відповідають вказаному вами інтенту. 
  • AI Chat — спілкування зі штучним інтелектом у простій формі для отримання необхідної інформації. До цього пункту ми повернемося згодом. 
  • Title Tag та Meta Description — оптимізація метатегів. Сервіс пропонує унікальні теги, написані з урахуванням аналізу конкурентів та переліку ключових слів. 
  • Headings — структури статей основних конкурентів. AI Helper не формує нової структури самостійно, але дає корисні рекомендації. 
  • Competitors — аналіз контентної стратегії конкурентів. Для кожної статті наведено кількість слів, рейтинг домену та кількість зовнішніх посилань. 
  • Internal Links — рекомендації з внутрішніх посилань. Пункт активний тільки за умови аналізу готової статті на вашому сайті. 

Уся магія відбувається саме в розділі AI Chat. Він використовує OpenAI API та має доступ до основних GPT-моделей. Залежно від складності запиту бот може звертатися до повноформатних «думаючих» моделей чи до mini-GPT для отримання швидких коротких відповідей. 

Сервіс працює аналогічно до своїх головних конкурентів. Ви пишете запит — генеруєте текст з нуля, уточнюєте, поліпшуєте структуру чи додаєте ключові слова. Результат можна швидко перенести в робочу зону, отримавши оновлену оцінку якості контенту в режимі реального часу. 

Чи варто користуватися саме Ahrefs AI Content Helper? Підписка на нього коштує недешево — від $129 на місяць за одне робоче місце. Це дорожче навіть за топові версії ChatGPT і Gemini. 

Для бізнесу відповідь буде однозначною — так. За ці гроші ви отримуєте не просто інтелектуального помічника для оптимізації контенту, а цілу панель інструментів для комплексного просування сайту. Вона має чудово структурований інтерфейс з позначками та довідками для кожного пункту. Не потрібно будувати власні фреймворки з нуля — достатньо дотримуватися інструкцій. 

Фрилансери, які займаються Full Stack-оптимізацією, також гідно оцінять цей інструмент. Він стане у пригоді копірайтерам і маркетологам, хоча й може виявитися дещо заскладним і дорогуватим. Його головна перевага — це наявність готового фреймворку. Аналогічні робочі процеси можна створювати і самостійно, хоча це забере більше часу. 

Загалом Ahrefs AI Content Helper — це чудовий професійний інструмент. Швидкий, оптимізований під конкретні цілі бізнесу та багатофункціональний. Але в нього є і свої недоліки — складність інтерфейсу, відчутне сповільнення відповідей під час генерації лонгридів і неможливість генерації аутлайнів в один клік. 

Бонус: а чим ще користуються експерти?

Звичайно, кожен спеціаліст має свої уподобання. У нашому опитуванні вони згадували такі інструменти:

  • Neuron Writer — із вбудованим модулем підбора ключових слів і SEO-оптимізації текстів;
  • Grammarly — з перевіркою правопису та автоматичним виправленням помилок;
  • Writesonic — з можливістю перетворення тексту на голос;
  • Copy.ai — з налаштуванням тону мовлення та адаптацією до фірмового стилю;
  • Surfer SEO — з можливістю генерації SEO-оптимізованих текстів і аутлайнів;
  • Agility Writer — з поліпшеним функціоналом написання лонгрідів;
  • Serpstat — з доступом до 50 інструментів пошукової оптимізації;
  • Wordtune — з можливістю скорочення великих документів і написання коротких висновків;
  • Perplexity — зі швидкою генерацією відповідей на популярні питання;
  • WordHero — з можливістю створення повноцінного блогу з нуля;
  • CopyMate — зі швидкою інтеграцією у більшість CMS. 

Окремо варто розповісти й про інструменти для виявлення текстів, написаних штучним інтелектом. Свою унікальну схему пропонує CEO G-WEB.GROUP Володимир Горбаченко:

«Для перевірки сприйняття підготовлених текстів пошуковими системами використовуємо перехресну перевірку кількома сервісами (https://seo.ai/tools/ai-content-detector, https://brandwell.ai/ai-content-detector/, https://copyleaks.com/ai-content-detector, https://writer.com/ai-content-detector/). Треба розуміти, що кожний сервіс виявляє контент, згенерований ШІ, за власними алгоритмами. А оскільки ШІ — це відносно нова річ, яка постійно вдосконалюється, то й алгоритми перевірки на ШІ у сторонніх сервісів  недосконалі. До того ж, алгоритми, за якими Google перевіряє контент на ШІ, відомі лише йому. Тому середнє значення, на мою думку, — єдиний можливий варіант на сьогодні».

Перевірка текстів на ШІ — це болюче питання, яке ми неодноразово порушували у своєму блогу. На жаль, більшість сервісів мають непрозорі принципи дії та іноді дають парадоксальні результати. Користуватися ними можна, але із застереженнями. Пам’ятайте, що красиво написаний професійним копірайтером текст може показувати 100% ШІ, а стаття, згенерована з нуля професійним промпт-інженером — 0%. Краще орієнтуватися на якість і традиційні метрики на кшталт унікальності чи заспамленості, ніж на сумнівні показники без обґрунтування. Майбутнє не просто настало — ми живемо в ньому вже кілька років. Якщо ви все ще не користуєтеся штучним інтелектом, ви відстаєте від трендів і не реалізуєте свій потенціал на 100%. Але «машині все ще потрібна людина» — не забувайте, що результат залежить від того як поставлена задача та чи ретельно перевірена творчість роботів.

Оновлено: 19 червня 2025 р.

Розсилка блогу
Якщо ця стаття була вам корисна, поділіться нею з друзями.