Страшний сон вебмайстра і SEO-фахівця — фільтри Google, що обмежують видимість сайтів або взагалі викидають сторінки з індексу. На жаль, це не міф. Санкції Google можуть бути застосовані й після невмілих спроб просування, і внаслідок злісних порушень рекомендацій пошуковика з оптимізації. Розповімо, що при цьому станеться з ресурсом, докладно проаналізуємо фільтри на сайт, відмінності заходів, вжитих вручну й автоматично, та порадимо, як усунути проблеми.
1. Що таке фільтри Google у SEO?
Фільтри Google — це система покарань неякісних сайтів пошуковою системою. Ресурси виборюють місце в рейтингу — пошуковій видачі за запитами користувачів. Пошуковик оцінює «претендентів» на підставі певних критеріїв. Сайти, які допускають порушення, застосовують нечесні методи просування та не несуть користі відвідувачам, караються зниженням позицій.
Сторінки, на яких порушуються рекомендації ПС щодо оптимізації, можуть бути піддані штрафним санкціям. Google карає ресурси з неякісним контентом, шкідливим кодом, ознаками маніпуляцій пошуковими алгоритмами, пересуваючи їх вниз у рейтингу або взагалі видаляючи з результатів пошуку.
2. Різниця між ручними та автоматичними фільтрами Google
Визначення лідерів та аутсайдерів відбувається двома способами. Частину рішень ухвалюють люди — асесори Google. Вони переглядають ресурси і в разі виявлення помилок, недоліків, навмисних маніпуляцій накладають санкції. Так з’являються заходи, вжиті вручну.
Однак з урахуванням величезної кількості сайтів неможливо впоратися з перевірками лише людськими ресурсами. Низку порушень сьогодні здатні виявити алгоритми. У таких випадках Google встановлює санкції автоматично.
2.1. Що таке ручні санкції?
Рішення про ручні санкції ухвалюють модератори, які перевіряють якість ресурсів. Сьогодні поширеним є формулювання «сайти для людей». Мається на увазі, що сторінки приносять користь своїй аудиторії. Як визначати, чи відповідає ресурс цій меті, Google виклав у рекомендаціях для вебмайстрів.
Детальні рекомендації щодо контролю якості містять інструкції для асесорів Google. Вебмайстер ресурсу, що потрапив під ручні санкції, отримує повідомлення про це та пояснення, як зняти обмеження, на панелі Google Search Console.
2.2. Що таке фільтри під час оновлення алгоритму?
Багато видів порушень алгоритми пошукової системи здатні визначити в автоматичному режимі. Вони добре знаходять спам, неякісні посилання, порушення авторських прав, маніпуляцію семантикою, прихованими редиректами та інші технології «чорного капелюха».
Сторінки, на яких виявлено зловживання, алгоритми карають автоматично. При цьому вебмайстер не отримує додаткових повідомлень і роз’яснень. Висновок про те, що сайт потрапив під автоматичний фільтр Google, зазвичай роблять на підставі просідання рейтингу та зниження трафіку.
Алгоритми постійно поліпшуються. Удосконалення вводяться в дію разом із апдейтами пошукового ядра чи окремими оновленнями. Якщо зниження позицій та погіршення видимості збігаються з апдейтом Google, це може свідчити про санкції.
3. Наслідки потрапляння під фільтри Google
Потрапляння під фільтри Google може призвести до великих труднощів і навіть краху. Ресурс під санкціями неможливо просувати в пошуку. Він не отримує органічного трафіку, і ведення бізнесу з такого майданчика стає проблематичним.
Не завжди можна однозначно визначити, які саме фактори спричинили санкції. Але в будь-якому випадку для виведення сторінок з-під фільтрів Google потрібен комплекс заходів з усунення порушень і виправлення помилок. При цьому шанси на відновлення статус-кво є не завжди — серйозний фільтр може стати вироком для проєкту.
4. Різні рівні санкцій
Google може обмежити видимість частини сторінок або накласти на весь ресурс санкції. Глибина заходів, вжитих проти ресурсу, залежатиме від серйозності виявлених порушень. За наявності грубих недоліків застосовується крайня міра — видалення з індексу.
4.1. Рівень ключових слів
Пошуковик обмежує показ за окремими ключовими словами. Штраф може бути накладено за переспам, неприродні входження, вживання ключових слів у нерелевантному контенті.
Для великого ресурсу із сотнями сторінок і детальною семантикою санкції на рівні ключових слів спочатку можуть бути малопомітними. Однак санкція критична, коли з рейтингу випадають ключові слова, які просувають основний продукт чи послугу бізнесу.
4.2. URL або рівень каталогу
Google визначає неякісними цілі сторінки або навіть каталоги та обмежує їхню видимість. Внаслідок цього проєкт суттєво втрачає трафік, особливо якщо під санкції потрапляють розділи, на які припадала велика частка органіки.
Санкції на рівні URL потребують оперативного втручання для виправлення ситуації, щоб мінімізувати збитки.
4.3. У масштабах домену або всього сайту
Такі системні порушення, як переоптимізація, генерація спаму, штучні посилання, застосування методів чорного SEO, — причини для застосування фільтра Google до всього сайту або домену. Ведення бізнесу в такій ситуації стає неможливим, оскільки майданчик перестає отримувати трафік.
Однозначного рецепта наразі немає. Необхідно визначити причини штрафу, усунути їх і надалі використовувати для просування лише легальні методи.
4.4. Делістинг, або деіндексація
Найглибший рівень санкцій — делістинг, або видалення з індексу, коли ресурс зникає з результатів пошуку.
Поширені причини деіндексації:
- неприродні посилання;
- неякісний чи неунікальний контент;
- використання заборонених технологій просування.
Деіндексація — крайній захід, і для неї зазвичай є серйозні підстави. Проте трапляються і непорозуміння. Система може помилитись. Іноді причина криється у діях вебмайстрів, які забороняють доступ пошуковим роботам. Проте це завдає такої ж шкоди, як і реальні санкції Google.
5. Чому застосовуються ручні санкції Google і як це виправити?
Пошукова система серйозно працює над поліпшенням результатів пошукової видачі. Модерація та оцінка якості сторінок спеціально навченими співробітниками Google — один із дієвих методів виявлення порушників.
У разі застосування ручних заходів вебмайстер отримує повідомлення, роз’яснення причин і рекомендації щодо виправлення ситуації. У разі алгоритмічних штрафів цього не відбувається. Робити висновок про те, що сайт під фільтром Google, шукати причини та визначати методи «лікування» доведеться в індивідуальному порядку.
5.1. Сайт зловживає стороннім спамом
Сторонній спам може бути наслідком атак конкурентів, проте до його появи іноді призводять неоптимальні стратегії взаємодії з відвідувачами. Заспамлені ресурси — перші кандидати на санкції. Google робить усе можливе, щоб такі ресурси не потрапляли на очі користувачів.
Повідомлення про спам від третіх осіб з’являється у GSC. Це сигнал, що такий контент має бути вилучено у найкоротші терміни.
План дій за наявності стороннього спаму:
- видалення спамного контенту зі сторінок, які отримали попередження;
- обмеження третіх осіб у розміщенні публікацій;
- надсилання запиту про перевірку через інструменти Google Search Console.
5.2. Спам, що генерується користувачами
Порушення фіксується на майданчиках, де користувачі можуть коментувати та ділитися контентом. Внаслідок цього з’являються недоречні офтопи, нав’язливі повідомлення, реклама, сміттєві посилання. Боротьба з цим явищем потребує часу та сил. Але якщо спам не обмежувати, ресурс рано чи пізно потрапить під ручні санкції Google.
На сайті, де було розміщено користувальницький спам, рекомендується:
- заблокувати профілі спамерів;
- знайти повідомлення за нерелевантними ключами та видалити їх;
- запитати перевірку та відстежувати її статус.
Запобігти публікації спаму допомагає розміщення користувальницького контенту в режимі премодерації.
5.3. Безкоштовний хост зі спамом
На безкоштовних хостингах часто розміщують низькоякісні сайти із забороненим або шахрайським контентом. Якщо на хості переважають заспамлені майданчики, під фільтри Google можуть потрапити всі ресурси, які користуються послугами провайдера.
Основний рецепт проти цього явища — робота на перевірених хостингах із хорошою репутацією.
5.4. Проблема структурованих даних
Структурована розмітка допомагає пошуковику формувати фіди та сніпети і через них надавати користувачеві інформацію у лаконічному форматі. Дані розмітки повинні відповідати рекомендаціям Google, не містити суперечливих даних, що вводять в оману. За спам у розмітці передбачено штраф від пошукової системи.
Для перевірки сторінок, які не сподобалися фільтру Google, скористайтеся інструментом пошукової системи «Перевірка розширених результатів».
Щоб зняти санкції за невідповідність рекомендацій щодо розширеного опису вебсторінок, необхідно:
- оновити мікророзмітку під час виявлення порушень;
- перевірити відповідність контенту змісту сторінки та його доступність користувачам;
- вимагати повторної перевірки.
5.5. Неприродні посилання на ваш сайт
Штучні посилання — відома стратегія для швидкого нарощування рейтингу. Але невмілий лінкбілдинг може завдати серйозної шкоди, оскільки вибухове зростання посилань дає привід Google запідозрити порушення та ввести фільтр.
Як усунути проблему:
- експортуйте список донорів у консолі вебмайстра;
- проаналізуйте метрики посилальних ресурсів і визначте неякісних донорів;
- видаліть посилання з нерелевантних ресурсів і сторінок із низьким рейтингом шляхом звернення до вебмайстрів майданчиків або за допомогою інструмента відхилення посилань;
- надішліть запит на перевірку, додавши список видалених лінків.
5.6. Неприродні посилання з вашого сайту
Сайти, що розміщують велику кількість неприродних посилань, перебувають у зоні ризику. До них можуть бути застосовані ручні санкції.
Як усунути проблему:
- визначте посилання, розміщені з порушенням вимог;
- видаліть неякісні беклінки або закрийте їх від індексації атрибутом nofollow;
- запитайте повторну перевірку.
5.7. Неякісний контент із малою чи нульовою вартістю
Якість контенту, його користь та цінність для людей — основний фактор ранжування. Скопійовані тексти, автоматично згенерований контент, статті, що вводять в оману, які не розкривають суть заявленої теми, є причиною ручних санкцій.
Як усунути проблему:
- перевірте вміст сторінок, які потрапили під фільтр Google;
- складіть план змін і доповнень, які підвищать цінність текстів;
- виправте неякісний контент — видаліть помилки, неунікальні фрагменти, доповніть матеріали фактами, експертними коментарями;
- надішліть запит на перевірку виправлених сторінок, щоб скасувати рішення про санкції.
У майбутньому розміщуйте якісний контент, який дає вичерпні відповіді на запити цільової аудиторії, уникайте запозичень і порушення авторських прав.
5.8. Маскування та/або приховані редиректи
Відвідувачі та пошукові роботи мають бачити однаковий контент. Порушуючи це правило, деякі вебмайстри застосовують маскування і приховані редиректи. Це поширені практики чорного SEO. Крім того, переспрямування на інший контент відбувається через помилки. Незалежно від причин це може призвести до санкцій Google.
Як усунути проблему:
- знайдіть через Google Search Console сторінки з переадресацією або маскуванням;
- порівняйте контент, який бачать люди та роботи;
- видаліть розбіжності у контенті;
- запитайте перевірку.
5.9. Чистий спам
Спам — серйозне порушення з погляду пошуковика, тому що його зловмисно застосовують для швидкого розкручування та маніпуляції алгоритмами. Через агресивний спам на окремих сторінках ручні санкції може бути накладено на весь сайт.
Як усунути проблему:
- вивчіть рекомендації та знайдіть у контенті всі ознаки спаму;
- видаліть з контенту ознаки спаму, дублі, автоматично згенерований контент, плагіат, приховані редиректи;
- надішліть запит з описом вжитих заходів на розгляд.
Надалі приділяйте увагу створенню якісного контенту, уникайте ризикованих схем обміну посиланнями.
5.10. Приховані посилання
Посилання, замасковані під зображення, застосовують для отримання додаткового трафіку. Маскування також використовують для показу людям і роботам різного контенту. Це заборонена практика, що тягне за собою потрапляння під фільтри пошукової системи Google і, відповідно, зниження позиції у рейтингу.
Як усунути проблему:
- перевірте, на яких сторінках розміщено приховані посилання за допомогою інструмента перевірки URL;
- видаліть приховані посилання, переконайтеся, що люди та пошукові роботи бачать однаковий контент;
- після внесення змін надішліть запит на перевірку.
Пошуковик категорично не схвалює маскування ще й тому, що воно притаманне шахрайським ресурсам і допомагає заманювати людей за фішинговими та реферальними лінками.
5.11. Прихований текст та/або переспам ключових слів
Мета статей, переповнених ключовими словами, та прихованих текстів для машин — маніпуляція пошуковими алгоритмами. Google бореться із такими методами, накладаючи санкції на ресурси.
Як усунути проблему:
- з’ясуйте, які сторінки помічено у переспамі чи містять прихований текст;
- зменшіть кількість ключів в основному контенті, тегах title, атрибутах alt;
- зробіть текст видимим для людей або видаліть неправильний контент зі сторінок;
- запитайте повторну перевірку.
Надлишок ключових слів і використання текстів для роботів — застарілі методи чорного SEO. Пошуковик вміє їх визначати, жорстко реагує і з підозрою ставитиметься до ресурсу навіть після усунення помилок.
5.12. Невідповідність вмісту AMP
AMP — полегшені версії сторінок сайту для мобільного пошуку. Вони повинні повністю відповідати канонічним за тематикою, змістом і функціоналом.
Як усунути проблему:
- порівняйте AMP-сторінки з канонічними;
- усуньте різницю в контенті;
- надішліть запит на перевірку змінених сторінок.
Причиною невідповідності може бути не тільки умисел, а й некоректна робота плагіна, що створює AMP-сторінки. У цьому випадку необхідно замінити інструмент на такий, що коректно працює.
5.13. Мобільні редиректи
Мобільні редиректи можуть бути наслідком злому. У цьому випадку користувачі під час переходу потрапляють на фішинговий ресурс. Таким чином порушуються не лише рекомендації Google щодо оптимізації. Відвідувачі отримують негативний досвід і більше не захочуть скористатися сайтом.
Як усунути проблему:
- перевірте звіт безпеки;
- видаліть переадресацію та небезпечні програми;
- запитайте позачергову перевірку.
Переадресація користувачів смартфонів на мобільну версію є нормальною практикою та не карається.
5.14. Порушення політики Google Новин і Discover
Політика Google Новин і Discover забороняє використання контенту, який містить ознаки шахрайства, насильства, порнографії та інших небезпечних матеріалів, що вводять в оману людину. В разі виявлення цього порушення застосовують ручні заходи.
Як усунути проблему:
- видаліть контент, який порушує правила;
- надішліть запит на перевірку виправленого контенту;
- чекайте на рішення.
На розгляд запиту може знадобитися час. У цей період не виконуйте зі сторінками, наданими на перевірку, нових дій і не надсилайте нових запитів модераторам до отримання відповіді.
6. Перевірка сайту на ручні санкції Google
Ручні санкції застосовуються співробітниками Google у разі виявлення критичних порушень рекомендацій пошукової системи до якості ресурсу. Штраф загрожує, якщо буде виявлено, що сайт використовує:
- автоматично створений, неякісний чи скопійований з інших ресурсів контент;
- спам, «порожній» контент;
- маніпуляції посиланнями;
- маскування (показ різного контенту роботам і користувачам), прихована переадресація, дорвеї;
- прихований текст;
- проблеми зі структурованими даними;
- невідповідність контенту на канонічних та AMP-сторінках;
- шкідливе ПЗ;
- автоматичні запити до сервісів Google.
Вплив ручних заходів буде відповідним — сайт частково або повністю видаляється з пошуку.
6.1. Повідомлення в Google Search Console
Повідомлення про накладення ручних санкцій з’являється у Google Search Console. Якщо ресурс не був оштрафований співробітником Google, у вкладці меню «Заходи, прийняті вручну» виводиться повідомлення про те, що проблем немає.
Про застосування ручних заходів вебмайстру повідомить спеціальний звіт у GSC, який містить опис санкції та рекомендації щодо усунення порушень.
7. Як позбутися цього типу санкцій?
Ручні санкції можуть стосуватися всього сайту або окремих сторінок. Звіт про заходи, вжиті вручну, зазвичай містить перелік проблем і детальний їхній опис за посиланням «Докладніше».
Щоб позбутися ручних санкцій Google, потрібно зробити виправлення, зазначені в рекомендаціях, і виконати ряд послідовних дій для комунікації з пошуковою системою.
7.1. Усунення проблеми
Щоб зняти санкції, вивчіть звіт у Search Console та перевірте, на які сторінки вплинула проблема. Виправлення необхідно вносити скрізь, де вона є. Якщо до ресурсу застосували кілька різних заходів, аналогічні дії слід виконати за кожним із них.
Виправлені сторінки мають бути доступними для сканування пошуковими роботами. Якщо сторінка вимагає авторизації, платної підписки, заблокована через robots.txt або директиву noindex, краулери не зможуть перевірити зміни. Проконтролювати це допоможуть інструменти GSC.
7.2. Надсилання запиту на перегляд рішення
У меню звіту знайдіть пункт «Запитати перевірку». Перед надсиланням запиту вкажіть, яку проблему усували, що зробили і який результат отримано.
Повідомлення про те, що запит на перевірку прийнято, та про хід робіт ви отримаєте на електронну пошту. Після виконання дій наберіться терпіння і чекайте на результат — на це знадобиться певний час.
8. Автоматичні фільтри пошукової системи Google та їхнє вирішення
Автоматичні фільтри Google є частиною основних пошукових алгоритмів. Пошукова система навчена реагувати на певні порушення. Ресурси, що порушують рекомендації ПС щодо якості контенту, помічені в маніпуляціях з рейтингом, можуть отримати покарання в автоматичному режимі без участі людини. Просто одного чудового (насправді ні) дня побачите падіння трафіку, погіршення позицій, або сторінки взагалі зникнуть з індексу.
Алгоритми постійно вдосконалюються для поліпшення результатів пошуку та надання користувачам релевантної інформації. Google за низкою ознак визначає, які сайти не відповідають вимогам якісного ресурсу, і обмежує їхнє зростання.
Розглянемо, які фактори спричинюють автоматичні санкції Google, та проаналізуємо фільтри.
8.1. Панда
Алгоритм оцінки якості контенту працює з 2011 року. Корисний унікальний контент — ключова вимога. За його порушення, причому навіть на окремих сторінках, може відповісти весь сайт, аж до видалення з індексу.
Постраждати від Панди ризикують ресурси, на яких є:
- копіпаст, зокрема частковий;
- занадто багато ключів — у прямому входженні, неприродних;
- неструктуровані тексти;
- велика кількість граматичних помилок;
- багато реклами, що ускладнює сприйняття;
- низькоякісний контент користувача.
Найдієвіший захід проти Панди — комплексне поліпшення змісту, доповнення текстів корисною інформацією, видалення нав’язливої реклами та спаму. Але й у цьому випадку ресурс може залишатись під санкціями невизначено довго.
8.2. Пінгвін
У 2012 році Google запровадив фільтр Пінгвін, який бореться з неякісними беклінками. У ранжуванні враховуються посилання, які є природною реакцією на контент, що сподобався. Якщо пошуковик має підстави підозрювати, що ресурс бере участь у схемах обміну посиланнями і так намагається впливати на ранжування, це призводить до погіршення позицій.
З 2016 року Пінгвін — частина основного алгоритму. Він реагує і знижує позиції у разі недобросовісної побудови посилань. Реакція може бути на:
- купівлю посилань;
- зворотні беклінки з нецільових сайтів, ресурсів низької якості або небезпечних тематик;
- різкі сплески зростання кількості посилань;
- однотипні анкори, переспам ключами, комерційними запитами;
- велику кількість прямих входжень;
- редиректи, приховані та/або биті посилання.
Швидко позбутися «хватки» Пінгвіна не вдасться. Якщо з’ясувалося, що алгоритм карає сторінки за посилання, доведеться працювати над зовнішньою оптимізацією. Для цього потрібно видалити неякісні беклінки, зв’язавшись із вебмайстрами майданчиків, або через інструмент відхилення посилань у Google Search Console. Надалі рекомендуються вдосконалення контенту, розробка та впровадження нової стратегії отримання корисних беклінків.
8.3. Пісочниця
Під час ранжування Google віддає перевагу авторитетним майданчикам, що заслужили на довіру. Для цього потрібен певний час. Отже, авторитет залежить від віку. Молоді сайти, що існують менше пів року, поки що його не мають. Тому пошукова система придивляється до них, перш ніж показувати користувачам.
Як правило, нові сайти повільно індексуються, не потрапляють у топ. Ситуація може змінитися за кілька місяців, якщо протягом цього часу майданчик:
- отримує посилання з авторитетних ресурсів;
- регулярно оновлює і доповнює контент;
- має реакції користувачів у соцмережах;
- поліпшує поведінкові показники.
За позитивної динаміки через кілька місяців рейтинг молодого сайту/домена почне поступово зростати.
8.4. Пірат/МКА
Пірат — дуже неприємний фільтр. Але й порушення, за яке накладається санкція, — один із найсерйозніших гріхів у диджитал-світі. Фільтр карає за порушення авторських прав, насамперед якщо піратство підтверджено через DMCA (американський закон про авторське право у цифровому просторі).
Запустити Пірат може скарга, але не тільки. Google відстежує унікальний контент і може покарати за:
- текст;
- фото;
- відео;
- графіку.
Виявлене порушення з’явиться у вигляді повідомлення GSC. Сайт, запідозрений у використанні викраденого контенту, відчуває різке зниження трафіку і взагалі може випасти з індексу.
Щоб позбутися санкцій, потрібно буде повністю видалити піратський контент. Якщо ви вважаєте, що несправедливо потрапили під фільтр, це рішення можна спробувати оскаржити.
8.5. Голуб
Для надання користувачеві релевантних результатів Google враховує розташування та відстань. На якість локального пошуку впливає пошуковий алгоритм Голуб. Оновлення Google, спрямоване на поліпшення видачі за геозалежними запитами, вийшло 2014 року. Після цього у видачі на локальні запити з’явилася перевага у компаній, розташованих у регіоні місцезнаходження користувача. Багато вебмайстрів помітили, що алгоритм під час пошуку певних типів бізнесу зі сфери послуг надає пріоритет місцевим компаніям у локальному пошуку.
Щоб повною мірою скористатися перевагами, компанія має бути зареєстрована як місцевий бізнес у довідниках, каталогах, а також сервісах Google My Business та AdSense.
8.6. Колібрі
Алгоритм Колібрі протидіє штучним методам просування. Фільтр було впроваджено у 2013 році. Він аналізує семантику та розпізнає у контенті пошукові запити, що не відповідають основному змісту та намагаються залучити відвідувачів на нерелевантні інтенту користувача сторінки.
Сайти, де виявлено подібні методи, не піддаються санкціям, але вони не досягають високих позицій у рейтингу та не виходять у топ.
8.7. E-A-T
E-A-T не є фільтром пошукової системи у загальноприйнятому значенні. Цей акронім позначає фактори, які враховуються під час ранжування сторінок, що впливають на важливі сфери життя та діяльності користувачів. Відповідність їм визначає не лише алгоритм, а й асесори Google — співробітники компанії, які перевіряють ресурси на підставі Посібника для оцінки якості пошуку.
Перша згадка про фактори E-A-T з’явилася після серпневого апдейту алгоритмів Google у 2018 році. Керівництво Google визначає критерії, яким повинні відповідати ресурси, що надають послуги та інформацію про медицину, фінанси, безпеку, юридичні питання, навчання, спорт. Для сторінок із цих сфер обов’язкові:
- експертність (високий рівень знань у тематиці запиту, підтверджений практичним досвідом, освітою, науковою діяльністю авторів ресурсу);
- авторитетність (репутація у профспільнотах, публікації на релевантних майданчиках, наукові ступені, нагороди, регалії);
- достовірність (правдивість, точність, прозорість контенту, наявність фізичної адреси, номера телефону, підтвердження особи керівництва та авторів).
Також критеріям E-A-T мають відповідати новинні та державні портали, інтернет-магазини.
Якщо ресурс націлений на аудиторію цих тематик, але не відповідає правилам E-A-T, його рейтинг знижуватиметься.
Підтвердити експертність, авторитетність і достовірність контенту допомагають:
- посилання з авторитетних джерел;
- якісний актуальний контент, який регулярно оновлюється, не містить помилок і маніпуляцій;
- позитивні відгуки клієнтів, партнерів;
- експертні автори, відомі в галузі та шановані визнаними авторитетами;
- згадки в інтернеті, реакції у соцмережах, участь у галузевих заходах, конференціях;
- наявність сторінки у Вікіпедії.
8.8. YMYL
Поняття YMYL тісно пов’язане з факторами ранжування E-A-T. Алгоритм «Гаманець або життя» оцінює усі сторінки, що потенційно впливають на щастя, здоров’я і добробут користувачів. Перелік тем, які Google відносить до цієї області, рекомендації щодо якості сторінок, їхнього контенту, містяться в Посібнику для асесорів.
Санкції полягають у зниженні у видачі сайтів та окремих сторінок, що стосуються тематики YMYL. Фільтр застосовується, коли майданчик містить грубі помилки та не відповідає вимогам E-A-T:
- низька інформативність контенту, що містить помилки, неточності, не відповідає на інтент користувачів чи застарів;
- не підключено протокол SSL для безпечного зв’язку, через що дані користувачів перебувають під загрозою;
- відсутня або прихована контактна інформація, немає відомостей про авторів, компанії, менеджмент;
- посилаються нерелевантні чи неякісні ресурси, відсутні беклінки з авторитетних джерел;
- погані відгуки користувачів про рівень сервісу, негативний досвід взаємодії клієнтів зі сторінкою;
- структура ресурсу незрозуміла і незручна, страждає юзабіліті, є грубі технічні помилки.
8.9. Мобільне оновлення
Більшість користувачів для виходу в інтернет сьогодні використовують смартфони, мобільний трафік постійно зростає. Перше мобільне оновлення пошукового алгоритму, орієнтоване на цю категорію відвідувачів, Google випустив 2015 року. Через рік пошукова система ще раз оновила алгоритм для мобільної видачі, а з 2018 року ввела поняття «мобільний індекс».
Сьогодні сайти, які не мають мобільної версії, незручні та повільно завантажуються для перегляду з мобільних пристроїв, втрачають позиції.
Як усунути проблему:
- створити пришвидшені мобільні сторінки, контент на яких аналогічний десктопній версії;
- розробити адаптивний дизайн;
- забезпечити високу швидкість завантаження мобільної версії.
8.10. Page Experience
Google розгорнув алгоритм Page Experience 2021 року та ввів у ключові фактори ранжування сигнал «зручність сторінок». Він оцінює досвід взаємодії користувачів із сайтом. Алгоритм поєднує ключові пошукові показники з оптимізацією під мобільні пристрої, швидкістю та безпекою.
Алгоритм Page Experience комплексно враховує такі параметри:
- швидкість завантаження до 2,5 секунд;
- час відповіді після першого натискання;
- оцінка зсуву макету;
- адаптивність дизайну;
- оптимізація під мобільні пристрої;
- юзабіліті, зручність для мобільних пристроїв;
- використання протоколу https;
- відсутність нав’язливої реклами, спливних вікон, що перекривають вміст.
У майбутньому пошуковик планує вдосконалювати алгоритм, доповнювати його новими метриками, що дають змогу всебічно оцінювати досвід взаємодії.
9. Як перевірити сайт на фільтри Google?
Контролювати пошукове просування допомагають аналіз трафіку та повідомлення про проблеми у GSC. Інформація може міститись у вкладці «Заходи, вжиті вручну» у Search Console. Але навіть у разі постійної роботи з інструментами аналітики не завжди однозначно ясно, перебуває сайт під фільтром Google чи зниження позицій сталося з інших причин.
9.1. Оцініть загальну картину
Перший крок — загальний аналіз ситуації. Перша ознака того, що ресурс потрапив під фільтр пошукової системи Google, — відсутність головної сторінки в індексі.
Попередній діагноз «санкції Google» можна ставити, якщо перед падінням для просування застосовувалися заборонені методи з Black-Hat або просто невдало експериментували зі стратегіями просування.
9.2. Перевірте позиції у пошукових системах
Автоматичні санкції зазвичай припускають у разі різкого просідання рейтингу, особливо коли позиції конкурентів залишаються незмінними. Відстежити рейтинг та перевірити ранжування інших ресурсів можна як вручну, так і за допомогою спеціалізованих сервісів та інструментів GSC.
9.3. Перевірте органічний трафік
Проаналізуйте, як змінився органічний трафік і коли почався спад. Різке падіння відвідуваності — основна ознака, що Google застосував санкції та обмежив показ пошукових запитів. Є сенс перевірити, як були справи з трафіком в аналогічні періоди в минулі роки. Якщо ситуація не пов’язана з об’єктивними причинами (сезонність, ринковий попит, зниження рекламної активності), це є приводом для занепокоєння.
10. Як визначити, яке оновлення алгоритму торкнулося вашого сайту?
Визначити, який фільтр Google втрутився в просування, непросто. Тим паче, зараз більшість із них є частиною пошукового алгоритму, який автоматично знижує у видачі ресурси, що не відповідають тим чи іншим вимогам і параметрам.
Тому спочатку варто визначити слабкі місця проєкту, що заважають зростанню, незалежно від фільтрів Google. Причини зазвичай починаються з проблем із контентом, посиланнями та помилками внутрішньої оптимізації.
Поставити точний діагноз самостійно, без залучення кваліфікованого SEO-фахівця, не завжди можливо.
11. Як вивести сайт з-під фільтрів пошукової системи Google?
Вихід з-під санкцій Google не знадобиться, якщо працювати з сайтом системно, не допускати базових помилок і застосовувати білі методи SEO. Звичайно, іноді пошуковик помиляється і карає без видимих причин. У цих випадках через деякий час ситуація може відновитися. Але розраховувати на диво не варто, адже найчастіше просідання рейтингу мають передумови.
Якщо спостерігається падіння відвідуваності, погіршилася видимість у пошуку, проєкт не зростає, рекомендуємо виконати 4 кроки, які допоможуть розібратися у причинах того, що відбувається.
11.1. Відстежуйте свої позиції
Застосувавши інструменти вебмайстрів від Google у Search Console, у вкладці «Ефективність» ви отримаєте інформацію про кількість кліків і показів, пошукові запити, за якими ранжується сайт. Показники тут можуть бути усередненими, але вони демонструють тенденцію, особливо якщо проєкт має піки сезонності й результати сильно відрізняються від аналогічних попередніх періодів.
Позиції великих сайтів із сотнями сторінок варто моніторити за допомогою платних сервісів. Багато хто з них дає можливість одночасно провести конкурентний аналіз, зрозуміти, як ідуть справи в інших гравців вашої ніші.
11.2. Вивчіть останні оновлення алгоритмів
Пошукова система випускає оновлення алгоритмів кілька разів на рік. Щоразу після цього відбувається переоцінка ресурсів. Рейтинг проєктів може зростати, падати або швидко змінюватись.
Вивчіть останні алгоритми: на що спрямовані, які фактори впливають на ранжування, що змінилося у вимогах ПС. Якщо схоже, що на зміну позицій вплинуло оновлення, не поспішайте вживати заходів до повного завершення апдейту та стабілізації ситуації.
11.3. Проведіть SEO-аудит
Замовте SEO-аудит, щоб знайти слабкі місця, які заважають просуванню. Протягом життєвого циклу ресурсу з’являються помилки і важливо їх виправляти до того, як вони сягнуть критичної маси. Тому аудит слід проводити періодично, незалежно від позицій і фільтрів Google. Результати допоможуть знайти нові стратегічні ходи, підсвітити моменти, які потребують додаткової уваги.
Аудит можна провести самостійно, якщо займаєтесь просуванням інхаус. Проте погляд збоку корисний, тому періодично залучайте зовнішніх експертів.
11.4. Проведіть аудит контенту
Значну частину проблем із ранжуванням спричинює контент. І це стосується як інформаційних, так і комерційних проєктів. Ключові слова та унікальність — не єдині критерії, на які орієнтується пошукова система. Сьогодні потрібні корисність користувачам, експертність, достовірність.
Контент має легко читатися, містити актуальну інформацію. Важливо, щоб у ньому були відсутні граматичні та фактологічні помилки, спам. Тексти необхідно чітко структурувати, розбивати на блоки, щоб спростити сприйняття змісту людьми та пошуковими роботами.
Звісно, неприпустимо використовувати піратський контент, порушувати авторські права. Якщо подібне є на сайті, його необхідно якнайшвидше видалити або замінити унікальними корисними матеріалами.
11.5. Подбайте про свій профіль зворотних посилань
Посилальна маса — основний фактор ранжування. Якщо у посилальному профілі багато неякісних нерелевантних беклінків, це призводить до санкцій пошукової системи Google. Тому перевірка посилального профілю має стати регулярною процедурою.
Стежте за рівномірністю появи посилань, не допускаючи періодів бурхливого зростання та спаду. Звертайте увагу на різноманітність анкорів, метрики майданчиків-донорів, порівнюйте профіль з успішними конкурентами.
Неякісні беклінки можуть з’являтися самі або бути результатом активності користувача чи конкурентів. У таких випадках рекомендується використовувати інструмент відхилення посилань.
12. Висновки
Найкращий захист від фільтрів Google — чесне просування, яким займаються справжні профі. Підхід «сам собі сеошник» теж має право на життя, але і тоді потрібно діяти за правилами, моніторити оновлення алгоритмів і рекомендацій пошукової системи, відстежувати аналітику і регулярно заглядати в Google Search Console. Санкціям краще запобігати, ніж потім намагатися їх позбутися.
Поширені запитання
Що таке штрафні санкції Google?
Штрафні санкції Google — це система покарань неякісних сайтів. Залежно від рівня та глибини санкцій це можуть бути зниження позицій у пошуковій видачі, обмеженні зростання, зниження видимості, реіндексація.
Які є види санкцій Google?
Google використовує два види санкцій — автоматичні та ручні заходи. Автоматичні санкції застосовуються алгоритмічно, на основі сигналів для ранжування. Пошукова система самостійно виявляє за ними типові порушення. Ручні санкції накладає модератор, який виявив невідповідність рекомендаціям Google вебмайстрам зі створення якісних ресурсів.
Наскільки сильно фільтр може зашкодити сайту?
Залежно від того, який фільтр застосовано пошуковою системою, штраф може позначитися на окремих сторінках чи майданчику в цілому. Ресурси під фільтром відчувають зменшення органічного трафіку, спостерігається зниження позицій. У разі сильного падіння та тривалого впливу санкцій це може сильно зашкодити бізнесу.
Чому можуть бути застосовані ручні санкції Google?
Ручні санкції накладає команда якості пошуку Google за грубі порушення рекомендацій щодо забезпечення якості сайтів. Причинами заходів, вжитих вручну, можуть бути спам в основному контенті, мікророзмітці та користувальницьких матеріалах, нерелевантний і некорисний контент, шкідливе ПЗ і віруси, штучні посилання, приховані елементи на сторінках, невідповідності у версіях для людей і роботів, приховані редиректи, автоматичні запити, дорвеї.
Як відновитись після фільтра Google?
Щоб вийти з-під фільтра Google, потрібно виявити і виправити недоліки, які спричинили санкції. У разі ручних заходів ця інформація міститься у звіті GSC. Після внесення виправлень, рекомендованих модератором, сторінки надсилають на перевірку. Результати можуть бути прийняті або відхилені, тоді потрібно буде виконати роботи повторно. Автоматичні фільтри можна зняти лише комплексними заходами, що повністю усувають порушення. Ситуація може змінитись через невизначений час.
Як перевірити наявність фільтру Google?
Повідомлення про ручні санкції надходить до Google Search Console. Про потрапляння під автоматичний фільтр можуть свідчити різке зниження трафіку та просідання позицій, при тому, що конкуренти падіння не відчувають.
Коли сайт відновиться після фільтру Google?
Неможливо сказати напевно, скільки часу знадобиться на відновлення позицій після ручних санкцій і впливу автоматичного фільтра Google. Це залежить від багатьох чинників: серйозність порушень, обсяг робіт для виправлення невідповідностей, якість виконаних змін, ніша тощо. Термін відновлення може тривати від кількох тижнів до кількох місяців. Не виключено, що позиції у повному обсязі так і не відновляться. І тут слід розглянути різні варіанти — від кардинальної зміни стратегії просування до зміни домену.