7 заповідей копірайтерської толерантності

Кирик Наталья
Кирик Наталія
Ти прочитаєш це за 5 хвилин(и)

 «А я ось пишу багатьом клієнтам, що
тексти на їхніх сайтах — г**но, і отримую за це від них замовлення» (с)

копірайтер, тренер, коуч

Переважна більшість статей, які ми в WordFactory пишемо для WordFactory, містять мінімум роздумів від першої особи. Ми концентруємося на навчальних матеріалах, інтерв’ю та опитуваннях експертів із різних «навколобізнесових» сфер. Але цей текст напишемо «від себе» — про наболіле і набридле.

Помилконенависть, граматичний нацизм, копірайтерський нарцисизм… Кожен із цих розладів може трапитися з автором на якомусь етапі його професійного розвитку. Згодна, бісить, коли біля кав’ярні на дошці крейдою написано «експресо». Звісно, прикольно, вештаючись ринком, інстаграмити кумедну рекламу на МАФі. Але в якийсь момент до копірайтера має дійти кілька простих істин.

1. Абсолютно будь-яка дія, крім криміналу, гідна поваги. Людина брендувала газель гаслами, набраними таймзньюроманом і поїхала розвозити меблі по крихітному смт? Він уже переможець: відірвав себе від дивана та пішов щось робити, взяв на себе відповідальність. Якби кожен мешканець нашої країни зробив те саме, було б круто. Тому якщо ця людина-таймзньюроман звернулась до тебе із замовленням — працюй із нею, допомагай стати кращим. Якщо тебе не просили — надішли їй подумки промені добра, нехай у неї все вийде, працюй над собою та своїми проєктами. Адже завжди є що поліпшити в собі та своєму бізнесі. Саме цієї секунди у тебе напевно є клієнт, який не отримав відповіді. Або завдання, яке ти ніяк не доробиш.

2. Абсолютно будь-яка, навіть незграбна, дія — крок до кращого. Згадай себе у перші дні роботи на біржі. Згадай себе рік тому (Їй-бо, коли перечитую власні статті річної давності, хочеться змінити прізвище, зовнішність і рід діяльності. У когось не так?). Хтось написав текст не так, як тобі подобається? Надішли йому промені добра, подумай, що людина вже відірвала себе від дивана і щось зробила. Хтозна, можливо, вона через 5 років буде найефективнішим професіоналом у галузі, а поки що набиває ґулі й припускається помилок. Без помилок немає ні зростання, ні розвитку, ні успіху. Ти теж наступав і ще наступиш на сотні своїх граблів. І як, хай йому грець, приємно, коли, наступаючи на граблі, ти отримуєш не тільки тонну критики, а й якийсь підбадьорливий коментар від колег на кшталт: «Нічого, приятелю, ти отримав урок, і це головне. Іди вперед, не опускай рук, все вийде!».

3. Текст — не основний показник успіху будь-якого бізнесу: ні великого, ні малого. Нерозуміння цього — головна ознака некомпетентності автора.

15 років купую сухофрукти в Бахрома. Колись він поставив на прилавку варене куряче яйце і написав на ньому своє ім’я: «Землячко, тепер ти ніколи не забудеш, як мене звати!». Ось і весь його контент-маркетинг. У Бахрома 30 точок із продажу сухофруктів у найбільших ТРЦ і на ринках Києва, 4 самостійно зароблені квартири, обставлені меблями з елітних сортів дерева, позашляховик вартістю 80К доларів, такий само — у його батька… Ну і там дріб’язок: кілька мікроавтобусів для роботи, квартири для батьків, братів тощо. У Бахрома більш ніж життєздатний та успішний бізнес. Такий, якого не було, немає і не буде в 99,9% копірайтерів укрнету. Він — експерт з горіхів і сухофруктів 80-го левела, і ніхто від нього ніколи не чув: «Гей ти, чмо, ти родзинки не так вибираєш!». Коли вчергове в тобі заграє его — згадай Бахрома й попустись. Якщо ти копірайтер укрнету, швидше за все, ти заробляєш менше за нього.

4. Досить лаяти великі компанії за незграбні тексти та пророкувати їм крах. Смішно, коли якийсь консультант з інтернет-маркетингу обурюється з приводу текстів найбільшої мережі супермаркетів. Помиляються усі. Найчастіше ті, хто робить найбільше. Тому один скривджений клієнт серед тисяч замовників, один безграмотний текст, одна помилка у дизайні для національного магазину — ніщо. Великий бізнес такої помилки або не помітить і не відчує, або зробить висновок і йтиме далі. І так, поки ти зловтішаєшся над заголовком розсилки великого інтернет-магазину техніки, його топменеджмент заробляє більше, ніж 99,9% копірайтерів укрнету.

5. Кожен підприємець, який протримався на плаву років 5, — експерт у чомусь. Може, він знає, де купити шкарпетки найдешевше, і як їх найшвидше доставити покупцям. Може, він власноруч збирає та розбирає бензопили у гаражі. Може, він просвітлений і знає, як не закритися, коли валюта обвалюється втричі, коли починається революція, йде війна, коли треба платити людям зарплату, а прибутку немає… Його некомпетентність у копірайтингу ні про що не говорить. А ось те, що тебе так сильно дратує шрифт Times New Roman на його газелі, — говорить.

Ось ти такий: «Гей ти, у тебе текст на сайті — г**но, форму заявки не видно нормально, описи товарів з помилками, ключові слова не підібрані, ну чи не мудак ти?». На це може бути два варіанти реакції:

  • Людина засмутиться. Вона відриває дупу від дивана, вирішує тисячу питань із поставками, податками, доставленням товару, зарплатами, ненормованим робочим днем… Ти як мінімум споганив їй кілька годин життя, сидячи у затишному домашньому кріслі, заробляючи 500 у.о. на місяць і не приймаючи на себе жодної надприродної відповідальності.
  • Тебе пошлють. Я жахаюся, коли хтось із копірайтерів пише, що може ось так з ноги написати підприємцю: «Тексти на твоєму сайті — г**но». Для мене це щось на кшталт порад молодим батькам: «Твоє дитя якось не так грає своїми іграшками, твоє дитя якось репетує несамовито. Чого воно босим по асфальту ходить?». Як так можна взагалі? І головне — якого біса, поки ти не скинув свій останній зайвий кілограм, не зробив ідеальним свій сайт, поки ти виплачуєш свій кредитний шевроле? І так, одного разу я напишу мегастаттю з кейсами про найбезглуздіші штуки, що спрацювали і принесли прибуток у сайтобудуванні, просуванні й написанні текстів.

6. Щоразу, коли тобі хочеться взяти і полити в інтернеті нечистотами когось, хто, як тобі здається, пипець як неправий, змовчи. Практикуй внутрішню усмішку та 5 хвилин на написання гнівного допису витрать на себе. Переглянь список клієнтів, які зверталися протягом тижня із запитами — ти точно всім відповів? Ти точно дав зворотний зв’язок тому, хто писав тобі місяць тому? Ти скинув останній зайвий кілограм? Якщо відповідь на всі запитання «так» — що ж, давай, поливай.

7. І головне. Один зі ста клієнтів, що звернулися до тебе, нестерпний. Ну, ось не розуміє він, що зробити комерційний текст з «рерайтингу, який нам надіслав попередній автор, і це жах» неможливо. Один зі ста клієнтів телефонує і замість спокійного вирішення робочого моменту верещить. Один зі ста біситься, бо ти не хочеш з ним працювати, а йому тебе рекомендували. Неможливо бути добрим для всіх. Але, як мінімум, спробувати не згидити настрій ближньому можна завжди. Наприклад, замість «Огілві перевертається в труні, читаючи ваш лендинг» сказати: «Круто, бачу, ваша компанія існує вже понад 5 років. Напевно, у вас вже з’явилися переваги, дізнавшись про які, ми посилимо текст» або «На жаль, не зможемо допомогти — у нас інша спеціалізація. У вас чудове завдання. Впевнена, десятки інших копірайтерів погодяться допомогти».

Висновки

1. Будь-яка людина, яка щось робить, гідна поваги. Будь-яка праця, навіть зроблена не так, як тобі подобається, гідна поваги. Будь-який підприємець, особливо в момент, коли припустився помилки, був би радий разом із жорсткою критикою отримати кілька підбадьорливих фраз на кшталт: «Не страшно, не опускай руки, продовжуй!».

2. Ти не робиш світ кращим, просто фотографуючись на тлі ларька з кривим текстом.

3. Не псуй настрій ближньому! Ніколи і за жодних обставин. Хоча б у 9 випадках із 10. Як мінімум, якщо цей ближній не нафакапив особисто тобі, не обмежив твої права і не несе тобі загрози.

Поки ти інстаграмишся на тлі кіоску з кривим текстом, десь у світі сумує клієнт, якому ти не відповів вчасно. Подивися на себе, виправ щось у собі. Адже тобі завжди є що виправити.

Розсилка блогу
Якщо ця стаття була вам корисна, поділіться нею з друзями.