І це також рерайтинг… 100 способів зробити рерайтинг якісно… і ні з чим його не переплутати

Кирик Наталья
Кирик Наталія
Ти прочитаєш це за 8 хвилин(и)

Давайте поговоримо про рерайтинг.

Про якісний рерайтинг.

Про неякісний рерайтинг.

Про рерайтинг, який маскується під копірайтинг.

Розглянемо випадки, коли рерайтинг допомагає досягати поставлених цілей та виправданий.

Коли рерайтинг неминучий.

І коли рерайтинг здається єдиним можливим варіантом, але контент може бути поданий і в іншій, більш унікальній та оригінальній формі.

І це все — із реальними прикладами!

Що таке рерайтинг у класичному розумінні? Це текст, який отримують після переробки першоджерела. Сенс зберігається, а технічна унікальність тексту рерайтингу вища, ніж оригінального тексту.

Приклад 1: класичний рерайтинг

Оригінал Складно вигадати щось нове, описуючи тисячу цвяхів, які відрізняються лише за розміром. Водночас, якщо у вас типовий товар і конкурентна тематика, відрізнитись від колег по цеху реально: Зробити більш об’ємний та глибший за змістом текст. Для цього аналізуємо, що вже зроблено колегами по цеху. Проаналізувати, що важливо для читача, зібрати всі запити, зокрема неочевидні та шокуючі, та на все відповісти.Опитати 50 осіб із вашої ЦА та дізнатися ще більше.Якщо у вас дійсно пекельне завдання — та ж тисяча цвяхів, врятують лише оригінальність і гумор у тексті.Залучити експертів та за рахунок їхніх унікальних знань, навичок і даних розширити текст.  Звичайний рерайтинг (зміст незмінний) У деяких випадках рерайтинг неминучий. Працюючи над описами залізного сурика чи медичних термометрів, навряд чи вдасться покреативити. Щоб виділитись серед конкурентів, описуйте типові товари нестандартно. Для цього: Зробіть тексти більш інформативними. Вони стануть цікавішими та об’ємнішими. Збираючи додаткову інформацію:проаналізуйте сайти конкурентів у своїй і суміжній галузях;поспілкуйтеся з цільовою авдиторією — опитайте пів сотні наявних і потенційних клієнтів;дізнайтесь, що цікавить читачів, — розгляньте абсолютно всі запити і дайте відповіді навіть на найнестандартніші з них;зверніться до експертів — це джерело унікального досвіду, навичок і свіжих даних, необхідних для поліпшеного суперінформативного тексту.Жартуйте. Якщо нічого іншого не залишається, будьте оригінальними і дотепними.  

Приклад 2: рерайтинг з перекомпонуванням тексту

У прикладі текст простіший, гірше оформлений. Ви можете перекомпонувати текст і зробити його більш виразним. І це теж буде рерайтинг, тільки трохи більш трудомісткий.

Оригінал Рерайтинг — неминучість для деяких тематик Складно вигадати щось нове, описуючи тисячу цвяхів, які відрізняються лише за розміром. Водночас, якщо у вас типовий товар і конкурентна тематика, відрізнитись від колег по цеху реально: Зробити більш об’ємний та глибший за змістом текст. Для цього аналізуємо, що вже зроблено колегами по цеху.Проаналізувати, що важливо для читача, зібрати всі запити, зокрема неочевидні та шокуючі, та на все відповісти.Опитати 50 осіб із вашої ЦА та дізнатися ще більше.Якщо у вас дійсно пекельне завдання — та ж тисяча цвяхів, врятують лише оригінальність і гумор у тексті.Залучити експертів та за рахунок їхніх унікальних знань, навичок і даних розширити текст.  Рерайтинг із перекомпонуванням тексту Як припинити рерайтити? Обійтися без тотального рерайтингу можна, навіть якщо всі пігулки від комарів на вітрині такого ж кольору, як у конкурентів. Зробити опис типових товарів таким, що запам’ятовується і продає, допоможе додаткова інформація. Найкраще її джерело — експерти. У їхніх світлих головах — максимум унікальної інформації та знань про те, як отримати з неї користь. Практичний досвід і коментарі професіоналів — те, що перетворює стандартні описи на тексти «з родзинкою». Ще одне чудове джерело додаткової інформації — цільова авдиторія. Проаналізуйте пошукові запити на вашу тематику. Опитайте пів сотні (а краще сотню) доступних представників ЦА. Подивіться, як про це написали конкуренти. Дайте відповідь на всі питання, поставте нові і дайте відповіді на них також. У найскладніших ситуаціях просто пожартуйте. Все: тепер ви 100% оригінальні!

Текст, написаний на основі кількох джерел, — також рерайтинг.Тільки ще більш трудомісткий і ще якісніший. Але це, звісно, якщо автор уміє працювати з інформацією. Перше і головне завдання в такому випадку — визначити, за рахунок яких даних будемо (і чи будемо) розширювати зміст та обсяг тексту. При цьому, якщо в тексті немає нового унікального сенсу, це не оригінальний авторський контент.

Приклад 3: рерайтинг з використанням кількох джерел

У прикладі автор запропонував більше ідей про те, як уникнути рерайтингу, коли він, здавалось, неминучий.

Оригінал Складно вигадати щось нове, описуючи тисячу цвяхів, які відрізняються лише за розміром. Водночас, якщо у вас типовий товар і конкурентна тематика, відрізнитись від колег по цеху реально: Зробити більш об’ємний та глибший за змістом текст. Для цього аналізуємо, що вже зроблено колегами по цеху.Проаналізувати, що важливо для читача, зібрати всі запити, зокрема неочевидні та шокуючі, та на все відповісти.Опитати 50 осіб із вашої ЦА та дізнатися ще більше.Якщо у вас дійсно пекельне завдання — та ж тисяча цвяхів, врятують лише оригінальність і гумор у тексті.Залучити експертів та за рахунок їхніх унікальних знань, навичок і даних розширити текст.  Рерайтинг з використанням кількох джерел Описуючи 317-й рибальський гачок, легко вирішити, що рерайтинг неминучий. Проте створювати нестандартні «чіпкі» описи типових товарів, тематик і категорій реально. Ось 12 способів зробити це вже сьогодні. Збільште обсяг тексту. Розширте текст, додавши до нього цікаву інформацію. Непоганий варіант — перетворити його на лонгрид. Однак у цьому випадку потрібних для ЦА даних потрібно дійсно багато.Проведіть соцопитування. Опитайте фокус-групу з 50–100 осіб, дізнайтеся, що дійсно цікавить вашу цільову аудиторію, та напишіть про це.Використовуйте storytelling. Розкажіть захопливу історію, як у вас вийшло або не вийшло, як товар, що просувається, використовували клієнти, які смішні або романтичні події сталися з користувачами.Опитайте експертів. Професійні знання, свіжий погляд та інсайдерська інформація допоможуть наповнити текст лайфхаками та цікавинками.Проведіть лікнеп. Стисло поясніть, навіщо це потрібно, і як воно працює.Проаналізуйте параметри. Перегляньте всі запити за вашою тематикою і дайте відповідь на кожне з них. Висвітлить неочевидні моменти.Поспостерігайте за конкурентами. З’ясуйте, чим займаються колеги, та зробіть краще. Розберіться, що допомогло їхнім сайтам вийти в топ, і підніміться вище. Ймовірно, для цього буде потрібна допомога SEO-експерта.Створіть інфографіку. Замість рерайтити інформацію, намалюйте її. Інфографіка полегшує сприйняття та засвоєння даних, привертає увагу. Картинки легко структурують навіть об’ємний матеріал.Будьте оригінальними й дотепними. Створіть серію тематичних кумедних картинок, використовуйте прикольні порівняння та незвичні назви. Розкажіть, як і скільки. Наведіть 8 способів використання, 9 переваг, 10 доказів…Проведіть експеримент. І поділіться з аудиторією результатами. Висновки — обов’язкові.Складіть статистику. Порівняйте результати використання технології у минулому та теперішньому. Поясніть наявну динаміку. Зробіть прогноз.    

Якщо автор написав текст не про побачене, пережите, відчуте, відкрите особисто, це також рерайтинг.

Іноді надсилають резюме «журналісти» з провідних інформаційно-новинних порталів із побажаннями щодо оплати 20 у.о. за 1000 символів і портфоліо на кшталт: «В Іраку знову падали бомби», «Ангела Меркель усамітнилася з Бараком Обамою на саміті в Женеві». Запитую:

  • Чи є приклади ваших авторських статей?
  • То це ж усі мої!
  • А ви під бомбами в Іраку бігали й Ангелі Меркель двері відчиняли на саміті?
  • Ні.

Так, і це також рерайтинг, і 20 у.о. за 1000 символів він не коштує.

Текст нижчий за 99% унікальності — це не завжди рерайтинг. Існує смислова унікальність: текст, написаний на власному досвіді, власних відкриттях, реалізованих кейсах. Наприклад, створено абсолютно новий продукт і до нього написано інструкцію. У більшості випадків говорять про технічну унікальність — оцінку тексту спеціальними сервісами. При цьому, якщо сервіс показав менше 100%, це може означати, що:

  • Текст є унікальним, але містить терміни, без яких опис неможливий. Технічний текст, написаний так само ретельно, як і художній, буде менш унікальним.
    • Текст містить запозичені елементи, якщо сервіс виділив цілі фрагменти (речення, абзаци) та дав посилання на джерела. Це ні про що не говорить, якщо виділено стійкі фрази («доводимо воду до кипіння», «пасеруємо до золотистого кольору», «обвалюємо в панірувальних сухарях» тощо).
    • Варто перевірити текст різними сервісами та побачити різницю до 100%.
    • Можна ще раз перевірити текст одним сервісом протягом дня кілька разів і остаточно заплутатися, побачивши ту ж різницю в 100%.

100% унікальний текст — це не завжди текст, написаний з нуля. Сервіс може показати 100% унікальності для якісного рерайтингу, а для  авторського тексту — менше.

Рерайтингу, що продає, для головної сторінки не існує (Той випадок, коли «нам треба, щоб текст реально продавав, але писати ТЗ немає часу»). Якщо обійтися зовсім без деталей, то текст, що продає, — це текст, який продає, і неважливо, яка у нього оригінальність та унікальність. Водночас отримати якісний копірайтинг, надавши в ТЗ тільки посилання на компанії, які роблять те саме, не можна. Немає двох однакових компаній. В однієї головна перевага — молоді креативні працівники. Іншу відкрили рік тому фахівці із 20-річним досвідом. У третьої — нижчі ціни. В четвертій — сировина з Німеччини. Тому, замовляючи текст, потрібно або погодитись на рерайтинг, або дати детальне ТЗ. І докупи: неможливо зробити рерайтинг УТП, місії, цінностей, історії компанії.

Рерайтинг — це послуга з унікалізації тексту згідно з оцінкою спеціальних програм. Вимагати від класичного рерайтингу чогось, крім підвищення унікальності, не можна. «У нас тексти виглядають всі по-різному, треба привести до одного формату» — це не рерайтинг. «У нас зовсім нова компанія і жодних переваг, нам потрібно, щоб текст продавав і приваблював клієнтів» — це не рерайтинг. «У нас всі тексти по 200 символів, потрібно зробити рерайтинг кожного на 2000 символів» — і це не факт, що рерайтинг. «У нас щось якось не зовсім, щоб так, як треба, треба рерайтинг, порадьте що-небудь, ви ж професіонал!» — і це також не рерайтинг.

Рерайтинг — це просто. Так, якщо автор знайомий із тематикою чи вміє якісно працювати з інформацією. У недосвідченого автора SEO перетворюється на СЕО, копірайтинг на копірайт, а алгоритм «Колібрі» на «Панду».

Рерайтинг — це швидко. Ні, особливо для технічних тематик і якщо дуже важливо досягти високої унікальності. Трудовитрати на пошук та обробку інформації можуть бути рівноцінні трудовитратам на копірайтинг.

Рерайтингом може бути і добре оформлений лонгрид, і ексклюзивне інтерв’ю. У січні–лютому 2016 року ми опублікували серію статей про лонгриди:

  • створили лонгрид, який детально описує усе, що потрібно знати про лонгрид, — від визначення до списку програм для оформлення довгої статті;
    • запитали колег, що буде, якщо просто взяти і написати довший текст, розглянувши реальні кейси;
    • провели експеримент на тему, як проаналізувати ефективність лонгриду.

І протягом місяця натрапили на штук 5 чесних рерайтів наших матеріалів. Довгих, непогано структурованих рерайтів. Деякі були опубліковані з нашими кейсами. Таке ось мі-мі-мі.

До речі, іноді такий якісний лонгрид-рерайт може справді мати для читача високу цінність. Якщо тематика конкурентна (наприклад, тури в якусь країну), інформації багато, але вся вона розрізнена, сумбурна, з неперевіреними фактами, якісний рерайтинг із достовірних джерел, що включає всю важливу для цільової авдиторії інформацію, буде кращим за 95% контенту. Важливо розуміти, що для створення такого тексту потрібні як мінімум:

  • аналітика (що вже написано колегами по цеху);
    • розуміння ЦА (що хоче знати читач);
    • уміння працювати з інформацією (де взяти достовірні факти, що варто писати, що важливо).

А це вже за межами можливостей 50-центових рерайтерів із бірж.

Приклад 4: рерайтинг зі зміною формату подачі інформації

Це не зовсім те саме, що й перекомпонування (коли зникають марковані списки або з’являються підзаголовки). Текст можна перетворити на інфографіку. Можна переповісти своїми словами інтерв’ю. Транскрибувати та зробити читабельним вебінар або подкаст. А можна переглянути 100 джерел на тему і створити свій мегаекспертний курс лекцій. Чим ви гірші за 18-річних хлопців, які збирають цілі зали, розповідаючи як стати мільйонером?

Оригінал Рерайтинг — неминучість для деяких тематик Складно вигадати щось нове, описуючи тисячу цвяхів, які відрізняються лише за розміром. Водночас, якщо у вас типовий товар і конкурентна тематика, відрізнитись від колег по цеху реально: Зробити більш об’ємний та глибший за змістом текст. Для цього аналізуємо, що вже зроблено колегами по цеху.Проаналізувати, що важливо для читача, зібрати всі запити, зокрема неочевидні та шокуючі, та на все відповісти.Опитати 50 осіб із вашої ЦА та дізнатися ще більше.Якщо у вас дійсно пекельне завдання — та ж тисяча цвяхів, врятують лише оригінальність і гумор у тексті.Залучити експертів та за рахунок їхніх унікальних знань, навичок і даних розширити текст.  Рерайтинг у форматі питання–відповідь 1. Для деяких тем рерайтинг неминучий, хіба не так? Справді, в описах конструкції сотні простих олівців простежуватимуться загальні риси. Однак будь-який текст на поширену тематику можна розширити та поглибити. Додайте в опис найтиповішого товару цікаву для ЦА інформацію, і ваша відмінність від конкурентів виявиться на всі 100% унікальності. 2. Як збільшити обсяг тексту, не додаючи води? Щоб створити сильний і глибокий текст, потрібно: Відповісти на запити ЦА. З’ясувати, що для неї важливо (допоможуть соцопитування та аналіз статистики). Відповівши на всі запитання та запити, ви дуже швидко станете необхідні.З’ясувати, що зробили конкуренти. І зробити це краще.Поспілкуватися з експертами. Вивчити унікальний досвід професіоналів, поставити їм актуальні для ЦА питання, попросити поділитися лайфхаками та свіжими даними. 3. Чи існують інші способи виділитися в конкурентній тематиці? Якщо тема справді «туга», будьте оригінальними. Жартуйте, вигадуйте незвичайні назви та нові меми, малюйте кумедні ілюстрації.

Переклад із унікалізацією — це також рерайтинг. Якщо вашій ЦА цікава інформація із західних джерел, але іноземною мовою вони не володіють, переклад із унікалізацією буде корисним. І унікальним, поки ту ж статтю не опрацюють на різний манер 100 інших сайтів.

LSI-текст може бути рерайтингом. Ми іноді отримуємо технічні завдання з побажанням написати «тільки не рерайтинг, а LSI-текст» і більше жодних деталей. Чи унікальний LSI-текст, копірайтинг це чи рерайтинг, не залежить від наявності LSI-ключів у тексті.

Рерайтинг своєї статті — це також рерайтинг. Це актуально для тих компаній, у яких кілька сайтів, наприклад основний та обліковий акаунт на маркетплейсі. З погляду авторських прав, ви нічого не порушуєте, відрерайтивши і скопіювавши свої тексти. Але для пошуковика немає різниці, чи самі ви відрерайтили чи скопіювали тексти.

Вода та унікальність пов’язані. Авторський текст, побудований не на фактах, а на роздумах на незнайому тему, швидше за все, отримає низьку оцінку унікальності. Звороти на кшталт «здавна вважалося», «немає у світі жодного офісу без…» знизить унікальність тексту на 5–20% залежно від вибраної програми.

Неграмотний текст може бути оцінений як унікальний. А після перевірки редактором може відразу втратити до 50% унікальності.

І головне. Рерайтинг — не означає «поганий текст». Немає такого поняття, як поганий чи хороший текст. Іноді копірайтинг і рерайтинг допомагають досягти цілей, а іноді — ні.

Розсилка блогу
Якщо ця стаття була вам корисна, поділіться нею з друзями.