Статтю підготовлено нашими колегами з Webline Promotion. Автор — Марина Кайдалова, редактор.
Вам знову надіслали гівнотекст, а клієнти погрожують піти, бо вони самі змушені переписувати контент, за який заплатили? Не знаєте, де знайти нормальних копірайтерів, щоб вони писали чітко, по темі та не ганьбили вас перед замовником? Може, ви самі винні?
«Без нормального ТЗ результат буде хз». У житті саме так і відбувається: без грамотно складеного технічного завдання неможливо отримати хороший текст, який відповідатиме очікуванням клієнта. Отже, у вас є завдання на написання контенту, але немає адекватних авторів. Рішення — дати тестове завдання, за результатами якого вибрати копірайтера. Як скласти тестове ТЗ, щоб одразу відсікти непрофесіоналів?
Як робити не треба?
Почнемо з прикладу, як точно чинити не варто. Подивіться завдання нижче. Здається, є необхідний мінімум вимог: слова, обсяг, сервіс перевірки, навіть вказані сторінки, куди потрібні тексти.
Але давайте проаналізуємо:
- Основний ключ — назва сторінки чи Н1. Назва сторінки — це що: title, заголовок, слово в URL? Невже важко було написати конкретно?
- Н1, Н2, Н3, Н4 — у кожному пункті мається на увазі Н1, але вийшли чомусь рівні вкладеності. Якщо копірайтер знає про види заголовків, у нього виникне багато запитань.
- Яким за стилем викладу має бути текст? Хто цільова аудиторія? Які переваги компанії? Напевно, автор має здогадатися сам, але тоді й на результат не ображайтеся, коли думка копірайтера не збігатиметься з вашою і клієнтською.
Як скласти хороше тестове завдання?
Скажімо, у вас є енна кількість кандидатів для роботи над проєктом. Ви не знаєте, в якому стилі пишуть автори, чи зривають терміни, який у них досвід тощо? Звісно, можна вивчити резюме та портфоліо, але ви впевнені, що там усе правда? Зрозуміти реальний стан речей допоможе лише тестове завдання.
Головне правило його складання — максимум конкретики. Що точніше ТЗ, то простіше вам буде оцінити роботу копірайтера, зрозуміти, наскільки він занурюється в тему і дотримується всіх вимог.
Які пункти необхідно зазначити?
Стосується не тільки тестового, а й будь-якого ТЗ на тексти.
- Сайт, для якого ми пишемо текст. Банально й очевидно, але на практиці багато SEO-фахівців користуються шаблонами та забувають змінювати цільовий сайт.
- Сторінки на сайті. Ви ж розумієте, що текст на посадкову, для картки товару та в блог — різні речі?
- Конкуренти. Потрібно, щоб копірайтер розумів специфіку ніші і знав, на що орієнтуватися.
- Цільова аудиторія і стиль. Наприклад, якщо це медична тематика, важливо визначити, для кого текст — лікарів чи пацієнтів? У першому випадку потрібно використовувати профільну термінологію, у другому — писати максимально просто, без складних зворотів і з поясненням кожного поняття.
- Інформація про компанію. Здебільшого фахівці вважають, що автору достатньо сайту, адже там є розділ «Про нас». А якщо текст потрібен саме на цю сторінку? ☺ Якщо ви не хочете читати про «високу якість», «швидку доставку» та «лідерів ринку», заздалегідь запитайте клієнта про конкурентні переваги та особливості компанії, а потім не полінуйтеся додати цю інформацію у ТЗ.
- Специфічні побажання замовника. Деякі клієнти просять не вживати конкретних слів, робити тільки нумеровані або марковані списки, писати «ви» з великої літери (хоча це й неправильно в текстах для сайту). Якщо для них це так важливо, обов’язково передайте побажання копірайтеру, і тоді не потрібно буде витрачати час на редагування.
- Технічні вимоги. Унікальність, заспамленість, сервіси перевірки, обсяг, ключові та додаткові слова, форматування — ви повинні розписати все.
- Тема та структура. Не полінуйтеся написати заголовок і підпункти, які необхідно розкрити. Інакше ви даєте простір для фантазії копірайтера й отримаєте авторську імпровізацію на тему. Ще й дорікнути не зможете, бо в ТЗ треба було чітко зазначати!
- Деякі оптимізатори просять за структурою орієнтуватися на конкурентів і дають 2–3 посилання на сторонні сайти. Але на першому може бути «полотно» тексту, на другому — один підзаголовок, а на третьому — п’ять. Що робити копірайтеру? Вигадувати структуру самостійно, але не факт, що вона влаштує клієнта та відповідатиме вимогам оптимізації.
- Дедлайн. Зазвичай тестове завдання невелике за обсягом (до 2 тисяч знаків без пробілів), тому терміни також можна вказувати короткі — 1–2 дні, не більше. Якщо людина писатиме один маленький текст тиждень, навіщо вам такий автор?
Приклад ТЗ
Сайт — site.com.
Сторінка, для якої потрібен текст, — site.com/page1.
Конкуренти: site1.com, site2.com.
Тематика: меблі.
Задача: написати текст на категорію товарів «Офісні столи».
Цільова аудиторія: переважно гуртові клієнти, які купують комплекти меблів для офісу. Текст має інформувати про переваги нашої продукції і спонукати до замовлення.
Конкурентні переваги компанії: це виробник, є свій дизайнер, можна замовити дизайн-проєкт на будь-які столи або виготовити меблі за ескізом клієнта. Матеріали поставляються з Європи — натуральне дерево, МДФ, ЛДСП. Можемо також зробити візуалізацію розташування меблів в офісі — це безкоштовно в разі замовлення.
Коментар клієнта: не вживайте слово «добротний». Зараз на сайті зазначено, що ми співпрацюємо з перевізником N, але наступного місяця змінюємо партнера, тому не згадуйте назву ТК у тексті.
Технічні вимоги: унікальність — від 95%, заспамленість — до 45%, сервіс перевірки — Copywritely. Обсяг тексту — 2000 знаків без пробілів. Ключі виділяти маркером, а не жирним. Використовувати інструменти форматування. Шрифт — Calibri, 12.
Ключові слова вжити в точному входженні:
- офісні столи з МДФ — 1 раз;
- офісний стіл — 2 рази;
- купити офісний стіл — 1 раз.
Структура статті:
Н1 — Офісні столи з МДФ
Н2 — Переваги МДФ
Н2 — Як вибрати столи для офісу?
Дедлайн — післязавтра.
Склали ТЗ? Чудово, тепер уявіть себе копірайтером, пройдіться по всіх пунктах і подумайте, до чого можна причепитися. Виникають питання? Доопрацюйте завдання, щоб усе було зрозуміло.
Як вибрати копірайтера за результатами тестового завдання?
Ура, вам надіслали тексти! Тепер потрібно оцінити їхню якість і відповідність ТЗ. Радимо робити це у два етапи.
Поверховий аналіз
Створіть дві папки на комп’ютері для хороших текстів і не дуже. Почергово відкривайте кожен документ та оцінюйте результат, не вчитуючись. Дивіться на обсяг і форматування: якщо копірайтер навіть у таких дрібницях відходить від вимог ТЗ, відправляйте файл до папки «Не дуже», якщо візуально текст підходить — до папки «Хороші».
Глибокий аналіз
Почнемо з простого — зі статей, які на перший погляд виконані за ТЗ. Ми радимо перевіряти спершу технічні вимоги, а потім уже вчитуватись у текст. Якщо виникають зауваження, вказуйте їх — пізніше надішлете на доопрацювання. Зробити це можна у вкладці «Рецензування» у Microsoft Word або інструментом «Коментувати» у Google Docs.
Важливо! Зауваження мають бути конкретними! «Не подобається», «відредагувати», «перепишіть інакше», «стилістично застарілий текст» — таке не підходить, копірайтери не вміють читати думки і не знають, чого ви хочете.
Далі беремось за тексти «Не дуже» за таким самим алгоритмом: технічні параметри та вичитування. Буває, що людина забула про форматування, але до змісту претензій немає — це чудово, але трапляється рідко. Якщо ви читаєте текст і запинаєтеся на кожній фразі, не варто надсилати на доопрацювання. Як правило, навіть із найдокладнішими зауваженнями такі автори не видають потрібного результату. Складіть список очевидних косяків і надішліть їх копірайтеру разом із відмовою у співпраці.
Кілька фішок і порад
- Якщо копірайтер ставить уточнювальні запитання, це добрий знак. Отже, людина дійсно хоче розібратися в темі та націлена на якість. Цінуйте таких авторів і відповідайте на всі запитання.
- Терміни. Так, у тестовому завданні поспішати немає куди, але пунктуальність — показник відповідальності авторів. Якщо копірайтер зриває терміни із тестовим завданням, уявіть, що може бути, коли ви дасте йому реальний проєкт.
- Враховуйте спеціалізацію. Якщо автор пише класні інформаційні тексти на медичну тематику, немає гарантії, що в нього вийде така сама чудова стаття для інтернет-магазину одягу. Тому під час вибору копірайтера для конкретного проєкту краще давати тестове на таку ж або подібну тему.
- А якщо потрібен універсал? Яку тему вибрати, якщо ви шукаєте автора для всього? Взагалі-то, універсальні копірайтери — це і добре, і погано водночас. Добре те, що ви можете дати людині будь-яке завдання, погано — у неї поверхові знання, і навряд чи вона заглиблюватиметься в тему. Якщо все-таки шукаєте «верстатника», давайте тестове на загальну тему, наприклад меблі, одяг та ін.
І головне, завжди відповідайте на запитання, підтримуйте зв’язок із автором. Під час ведення проєкту не бійтеся зайвий раз звернутися до клієнта — що більше інформації він надасть, то кращим буде результат. На практиці, більшості помилок можна уникнути, налагодивши якісну комунікацію між фахівцями, які працюють над завданням, і замовником.